ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
- MESOCHORAS PHOTOS (90)
- MESOCHORAS POLITIC (85)
- MESOCHORAS FACES (76)
- MESOCHORAS SOCIAL LIVE (71)
- MESOCHORAS VIDEOS (61)
- ΚΑΖΑΝΙΑ (30)
- MESOCHORAS MUSIC (24)
- Nearby villages (17)
- MESOCHORAS STORYS (15)
- MINI SERIES THE STORIES OF SOCRATES (8)
- ΠΙΠΕΡΙ (6)
- Η Φανή θυμάται (4)
- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ Χ. ΜΑΥΡΟΜΑΤΗ (3)
- G. ROMOSIOS LIVE (1)
- ΜESOCHORA SATELLITE (1)
- Ο ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΦΥΛΑΚΑ (1)
- Ο ΗΡΑΚΛΗΣ Ο ΑΧΕΛΩΟΣ ΚΑΙ Η ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ (1)
- Τα βουνά γύρω από τον Ασπροπόταμο (1)
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα MESOCHORAS POLITIC. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα MESOCHORAS POLITIC. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Δευτέρα 15 Αυγούστου 2011
Πέμπτη 11 Αυγούστου 2011
Πέμπτη 30 Ιουνίου 2011
Ελβετικό θαύμα στην Ανάβρα Μαγνησίας ή όταν υπάρχουν άνθρωποι με όραμα και διάθεση για προσφορά
Μικρή παρουσίαση του χωριού
Ακούστε τον Πρόεδρο να μιλά, έχει πολύ ενδιαφέρον
Πρόκειται για ένα απομακρυσμένο ορεινό χωριό που κατάφερε μετά από συστηματική προσπάθεια, όχι μόνο να σταθεί όρθιο, αλλά να γίνει πρότυπο ανάπτυξης. Για τη μεγάλη ανατροπή που έρχεται από την Ανάβρα του νομού Μαγνησίας.
Στις δυτικές πλαγιές της Οθρυος, σε υψόμετρο 1.000 μέτρων και σε απόσταση 40 χιλιομέτρων από την κοντινότερη κωμόπολη (τον Αλμυρό), οι 700 κάτοικοι, όλοι τους κτηνοτρόφοι, απολαμβάνουν εισοδήματα από 30 έως 100 χιλιάδες ευρώ και μια ποιότητα ζωής που μπορεί να συγκριθεί μόνο με την πλούσια Ελβετία.
Εδώ ο κόσμος δεν φεύγει προς τα αστικά κέντρα, αλλά επιστρέφει στο χωριό του. Με ποσοστό ανεργίας στο μηδέν και με μέσο όρο ηλικίας τα 40 έτη, ο πληθυσμός διπλασιάστηκε μέσα στα τελευταία 15 χρόνια.
Οι υποδομές του υποδειγματικές: Το αιολικό πάρκο, που δίνει έσοδα 100.000 ευρώ ετησίως στην κοινότητα, τα τρία υπερσύγχρονα κτηνοτροφικά πάρκα που στεγάζουν το χειμώνα (όταν η Ανάβρα αποκλείεται από τα χιόνια) 25.000 ζώα, το πρότυπο σφαγείο, που θυμίζει χειρουργείο, το διώροφο πάρκινγκ των 60 θέσεων, το γυμναστήριο με τα τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα, τα γήπεδα ποδοσφαίρου και μπάσκετ, το λαογραφικό μουσείο και φυσικά το περιβαλλοντικό-πολιτιστικό πάρκο, έκτασης 240 στρεμμάτων.
Η κοινωνική μέριμνα κατέχει πρώτιστη θέση: νηπιαγωγείο και δημοτικό του «κουτιού», αγροτικό ιατρείο (πάντοτε στελεχωμένο), δωρεάν στέγαση για τους δασκάλους και τους γιατρούς, «Βοήθεια στο σπίτι», σχεδιασμός για γηροκομείο, ακόμα και για πισίνα!
Πoιο είναι άραγε το μυστικό της επιτυχίας; Πώς μια μειονεκτική περιοχή κατάφερε το «θαύμα»;
Η μάχη με τη μιζέρια άρχισε τις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν τα ηνία της κοινότητας πήρε ο Δημήτρης Τσουκαλάς, ένας άνθρωπος που άφησε την Αθήνα για να γυρίσει στο χωριό του και να προσφέρει στη γενέτειρά του. Με ένα διάλειμμα 4 χρόνων, είναι από τότε κοινοτάρχης της Ανάβρας.
Η κατάσταση που συνάντησε ήταν απελπιστική. Τα γελάδια, οι χοίροι και τα πρόβατα κυκλοφορούσαν ελεύθερα στο χωριό. Στους χωματόδρομους. Δεν υπήρχε πουθενά άσφαλτος. Το χειμώνα περπατούσες μέσα στη λάσπη, το καλοκαίρι η σκόνη σε έπνιγε.
«Προτεραιότητά μας ήταν η κατασκευή κτηνοτροφικών πάρκων, για να μπει τέλος στην αναρχία που επικρατούσε. Με φως, νερό και σωστή δόμηση, σταβλίζουν τα ζώα τους το χειμώνα. Τους υπόλοιπους μήνες βόσκουν ελεύθερα στα βουνά. Αυτός είναι και ο λόγος που το κρέας τους φημίζεται για την ξεχωριστή γεύση του. Η κτηνοτροφία είναι η πηγή των εισοδημάτων στην Ανάβρα», λέει στο ΕΤ.Κ ο πρόεδρος της κοινότητας.
«Ισως εγώ είμαι ο πιο φτωχός του χωριού, αφού η σύνταξη που παίρνω από τη ΔΕΗ, όπου έφυγα με το βαθμό του επιθεωρητή, κυμαίνεται στα 2.500 ευρώ».
Βάσεις ανάπτυξης
Η πρόοδος συνεχίστηκε με την κατασκευή του σφαγείου βιολογικής γραμμής, το μοναδικό δημόσιο στην Ελλάδα, με πιστοποίηση από τη ΔΗΩ. Ετσι μπήκε τάξη και δημιουργήθηκε η βάση για την ανάπτυξη της βιοκτηνοτροφίας, με συνέπεια οι παραγωγοί να κερδίζουν σημαντικά ποσά από τις επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με χρήματα της οποίας έγιναν οι παραπάνω υποδομές.
Ξύπνιος, σχολαστικός και με όραμα ο πρόεδρος παρακολουθεί ανελλιπώς κάθε κοινοτικό πρόγραμμα και το εκμεταλλεύεται δεόντως. Το μεγαλύτερο επίτευγμά του, όπως λέει ο ίδιος, είναι ότι κατάφερε να αλλάξει τη νοοτροπία των συγχωριανών του. Στην αρχή έφεραν αντιρρήσεις στα σχέδιά του, αλλά με επιμονή και υπομονή τούς έπεισε.
Τώρα τους καλεί να δημιουργήσουν τυποποιητήρια για τα προϊόντα τους, ώστε να ολοκληρωθεί το φάσμα της βιολογικής παραγωγής.
Η Ανάβρα δεν βάσισε την ανάπτυξή της στο κράτος. Ηθελε έσοδα δικά της. Ετσι, πριν από τρία χρόνια ολοκλήρωσε το έργο του αιολικού πάρκου, με τις 20 ανεμογεννήτριες και ανάδοχο την ισπανική εταιρία Gamesa.
Εσοδα
Το ρεύμα το αγοράζει η ΔΕΗ, ενώ η κοινότητα για τη χρήση του χώρου, που της ανήκει, εισπράττει έως και 100.000 ευρώ το χρόνο.
Υπό δημοπράτηση βρίσκεται και η ανάπτυξη υδροηλεκτρικού εργοστασίου, από το νερό των πηγών της Ανάβρας. Από εκεί θα εισπράττονται άλλες 100.000 ευρώ.
Η επιστροφή στις ρίζες είναι μια σταθερή πολιτική για τον κ. Τσουκαλά. Για να ενισχυθεί κι άλλο ο πληθυσμός, έκανε επέκταση του οικισμού και δίνει οικόπεδα σε άστεγους δημότες στο ? της αντικειμενικής τους αξίας και με αποπληρωμή σε 5 δόσεις.
Μετανάστες σε... ορεινό παράδεισο
«Δεν μας λείπει τίποτα. Εγώ, παρόλο που γεννήθηκα στην Αθήνα, ήρθα στο χωριό των γονιών μου, μόλις γνώρισα εδώ, κατά τη διάρκεια των διακοπών, το σύζυγό μου τον Παναγιώτη. Κάναμε τρία παιδιά. Δουλεύουμε με τον άνδρα μου φροντίζοντας τα 100 γελάδια που έχουμε. Πηγαίνουμε γυμναστήριο, πίνουμε τα τσιπουράκια μας στις 5 ταβέρνες του χωριού και αν θέλουμε νυχτερινή ζωή πεταγόμαστε μέχρι τον Δομοκό ή τον Αλμυρό», λέει στον ΕΤ.Κ η Νίκη Μηλιώνη.
Οι ηλικιωμένοι αισθάνονται ασφάλεια με τη μόνιμη παρουσία της αγροτικής γιατρού. Η Ελένη Τριανταφύλλου δέχεται 8 με 9 άτομα καθημερινά στο ιατρείο. Πήγε στην Ανάβρα στις 5 Αυγούστου και για τους επόμενους 9 μήνες που θα μείνει εκεί νιώθει τυχερή που βρέθηκε σε ένα τόσο φιλικό περιβάλλον. Μάλιστα, δεν επιβαρύνεται από την τσέπη της, γιατί μένει σε διαμέρισμα που της παραχώρησε η κοινότητα (όπως και οι τρεις δάσκαλοι).
Ο Αποστόλης Καπέλος και ο Πολύζος Κανατούλης είναι δυο νέοι κτηνοτρόφοι. Παίκτες στην ποδοσφαιρική ομάδα του χωριού (Α.Ο. ΟΘΡΥΣ), κάθονται στο καφενείο και συζητούν πώς θα αντιμετωπίσουν τον ΔΟΜΟΚΟ, την ισχυρότερη ομάδα της περιοχής. Περηφανεύονται για την προαγωγή στην Α’ Ερασιτεχνική, αλλά και για τα επιτεύγματα του χωριού τους. «Να πάτε να δείτε το περιβαλλοντικό πάρκο», μας λένε. Συναντάμε έναν παράδεισο. Αιωνόβια πλατάνια, σε μια διαδρομή πέντε χιλιομέτρων, με γεφύρια, παιδικές χαρές, πετρόκτιστη διακόσμηση και με τους λαγούς και τα ελάφια να ξεπετάγονται μέσα από τα ξέφωτα, με φόντο τον υδάτινο κόσμο του Ενιππέα (παραπόταμου του Πηνειού).
Εδώ κρατάει ακόμα το έθιμο της δρυστέλας, όπου οι νοικοκυραίοι πλένουν ρούχα και χαλιά με τα ορμητικά νερά των πηγών. Μια περιφραγμένη έκταση, συνολικού εμβαδού 240 στρεμμάτων, που αποτελεί ταυτόχρονα και μουσείο παράδοσης. Αλλη μια ευκαιρία για να εισπράττει η κοινότητα έσοδα, καθώς πολλά σχολεία εκδηλώνουν ενδιαφέρον για επίσκεψη και αναμένεται να μπει συμβολικό εισιτήριο για τα έξοδα συντήρησής του.
Το πλέον μεγαλόπνοο σχέδιο, αυτή την περίοδο, είναι η επικείμενη εγκατάσταση συστήματος τηλεθέρμανσης. Με προϋπολογισμό 1.700.000 ευρώ (από ευρωπαϊκά κονδύλια) και με μελέτη από το ΤΕΙ Κοζάνης η Περιφέρεια έχει πει ήδη το «ναι».
Ενας κεντρικός λέβητας θα τοποθετηθεί στο πάνω μέρος του χωριού και από εκεί θα διοχετεύονται υπόγειοι αγωγοί από τους δρόμους της Ανάβρας με καυτό νερό. Το κάθε σπίτι θα συνδέεται με το σύστημα και θα έχει ολόκληρο το χειμώνα ζεστό νερό και θέρμανση, με μια ελάχιστη επιβάρυνση. Θα λειτουργεί με την καύση βιομάζας (κοπριές των ζώων, ξερά φύλλα, άχυρο κ.ά).
http://www.magnesia-online.gr/portal/modules/news/article.php?storyid=1333
Ακούστε τον Πρόεδρο να μιλά, έχει πολύ ενδιαφέρον
Πρόκειται για ένα απομακρυσμένο ορεινό χωριό που κατάφερε μετά από συστηματική προσπάθεια, όχι μόνο να σταθεί όρθιο, αλλά να γίνει πρότυπο ανάπτυξης. Για τη μεγάλη ανατροπή που έρχεται από την Ανάβρα του νομού Μαγνησίας.
Στις δυτικές πλαγιές της Οθρυος, σε υψόμετρο 1.000 μέτρων και σε απόσταση 40 χιλιομέτρων από την κοντινότερη κωμόπολη (τον Αλμυρό), οι 700 κάτοικοι, όλοι τους κτηνοτρόφοι, απολαμβάνουν εισοδήματα από 30 έως 100 χιλιάδες ευρώ και μια ποιότητα ζωής που μπορεί να συγκριθεί μόνο με την πλούσια Ελβετία.
Εδώ ο κόσμος δεν φεύγει προς τα αστικά κέντρα, αλλά επιστρέφει στο χωριό του. Με ποσοστό ανεργίας στο μηδέν και με μέσο όρο ηλικίας τα 40 έτη, ο πληθυσμός διπλασιάστηκε μέσα στα τελευταία 15 χρόνια.
Οι υποδομές του υποδειγματικές: Το αιολικό πάρκο, που δίνει έσοδα 100.000 ευρώ ετησίως στην κοινότητα, τα τρία υπερσύγχρονα κτηνοτροφικά πάρκα που στεγάζουν το χειμώνα (όταν η Ανάβρα αποκλείεται από τα χιόνια) 25.000 ζώα, το πρότυπο σφαγείο, που θυμίζει χειρουργείο, το διώροφο πάρκινγκ των 60 θέσεων, το γυμναστήριο με τα τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα, τα γήπεδα ποδοσφαίρου και μπάσκετ, το λαογραφικό μουσείο και φυσικά το περιβαλλοντικό-πολιτιστικό πάρκο, έκτασης 240 στρεμμάτων.
Η κοινωνική μέριμνα κατέχει πρώτιστη θέση: νηπιαγωγείο και δημοτικό του «κουτιού», αγροτικό ιατρείο (πάντοτε στελεχωμένο), δωρεάν στέγαση για τους δασκάλους και τους γιατρούς, «Βοήθεια στο σπίτι», σχεδιασμός για γηροκομείο, ακόμα και για πισίνα!
Πoιο είναι άραγε το μυστικό της επιτυχίας; Πώς μια μειονεκτική περιοχή κατάφερε το «θαύμα»;
Η μάχη με τη μιζέρια άρχισε τις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν τα ηνία της κοινότητας πήρε ο Δημήτρης Τσουκαλάς, ένας άνθρωπος που άφησε την Αθήνα για να γυρίσει στο χωριό του και να προσφέρει στη γενέτειρά του. Με ένα διάλειμμα 4 χρόνων, είναι από τότε κοινοτάρχης της Ανάβρας.
Η κατάσταση που συνάντησε ήταν απελπιστική. Τα γελάδια, οι χοίροι και τα πρόβατα κυκλοφορούσαν ελεύθερα στο χωριό. Στους χωματόδρομους. Δεν υπήρχε πουθενά άσφαλτος. Το χειμώνα περπατούσες μέσα στη λάσπη, το καλοκαίρι η σκόνη σε έπνιγε.
«Προτεραιότητά μας ήταν η κατασκευή κτηνοτροφικών πάρκων, για να μπει τέλος στην αναρχία που επικρατούσε. Με φως, νερό και σωστή δόμηση, σταβλίζουν τα ζώα τους το χειμώνα. Τους υπόλοιπους μήνες βόσκουν ελεύθερα στα βουνά. Αυτός είναι και ο λόγος που το κρέας τους φημίζεται για την ξεχωριστή γεύση του. Η κτηνοτροφία είναι η πηγή των εισοδημάτων στην Ανάβρα», λέει στο ΕΤ.Κ ο πρόεδρος της κοινότητας.
«Ισως εγώ είμαι ο πιο φτωχός του χωριού, αφού η σύνταξη που παίρνω από τη ΔΕΗ, όπου έφυγα με το βαθμό του επιθεωρητή, κυμαίνεται στα 2.500 ευρώ».
Βάσεις ανάπτυξης
Η πρόοδος συνεχίστηκε με την κατασκευή του σφαγείου βιολογικής γραμμής, το μοναδικό δημόσιο στην Ελλάδα, με πιστοποίηση από τη ΔΗΩ. Ετσι μπήκε τάξη και δημιουργήθηκε η βάση για την ανάπτυξη της βιοκτηνοτροφίας, με συνέπεια οι παραγωγοί να κερδίζουν σημαντικά ποσά από τις επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με χρήματα της οποίας έγιναν οι παραπάνω υποδομές.
Ξύπνιος, σχολαστικός και με όραμα ο πρόεδρος παρακολουθεί ανελλιπώς κάθε κοινοτικό πρόγραμμα και το εκμεταλλεύεται δεόντως. Το μεγαλύτερο επίτευγμά του, όπως λέει ο ίδιος, είναι ότι κατάφερε να αλλάξει τη νοοτροπία των συγχωριανών του. Στην αρχή έφεραν αντιρρήσεις στα σχέδιά του, αλλά με επιμονή και υπομονή τούς έπεισε.
Τώρα τους καλεί να δημιουργήσουν τυποποιητήρια για τα προϊόντα τους, ώστε να ολοκληρωθεί το φάσμα της βιολογικής παραγωγής.
Η Ανάβρα δεν βάσισε την ανάπτυξή της στο κράτος. Ηθελε έσοδα δικά της. Ετσι, πριν από τρία χρόνια ολοκλήρωσε το έργο του αιολικού πάρκου, με τις 20 ανεμογεννήτριες και ανάδοχο την ισπανική εταιρία Gamesa.
Εσοδα
Το ρεύμα το αγοράζει η ΔΕΗ, ενώ η κοινότητα για τη χρήση του χώρου, που της ανήκει, εισπράττει έως και 100.000 ευρώ το χρόνο.
Υπό δημοπράτηση βρίσκεται και η ανάπτυξη υδροηλεκτρικού εργοστασίου, από το νερό των πηγών της Ανάβρας. Από εκεί θα εισπράττονται άλλες 100.000 ευρώ.
Η επιστροφή στις ρίζες είναι μια σταθερή πολιτική για τον κ. Τσουκαλά. Για να ενισχυθεί κι άλλο ο πληθυσμός, έκανε επέκταση του οικισμού και δίνει οικόπεδα σε άστεγους δημότες στο ? της αντικειμενικής τους αξίας και με αποπληρωμή σε 5 δόσεις.
Μετανάστες σε... ορεινό παράδεισο
«Δεν μας λείπει τίποτα. Εγώ, παρόλο που γεννήθηκα στην Αθήνα, ήρθα στο χωριό των γονιών μου, μόλις γνώρισα εδώ, κατά τη διάρκεια των διακοπών, το σύζυγό μου τον Παναγιώτη. Κάναμε τρία παιδιά. Δουλεύουμε με τον άνδρα μου φροντίζοντας τα 100 γελάδια που έχουμε. Πηγαίνουμε γυμναστήριο, πίνουμε τα τσιπουράκια μας στις 5 ταβέρνες του χωριού και αν θέλουμε νυχτερινή ζωή πεταγόμαστε μέχρι τον Δομοκό ή τον Αλμυρό», λέει στον ΕΤ.Κ η Νίκη Μηλιώνη.
Οι ηλικιωμένοι αισθάνονται ασφάλεια με τη μόνιμη παρουσία της αγροτικής γιατρού. Η Ελένη Τριανταφύλλου δέχεται 8 με 9 άτομα καθημερινά στο ιατρείο. Πήγε στην Ανάβρα στις 5 Αυγούστου και για τους επόμενους 9 μήνες που θα μείνει εκεί νιώθει τυχερή που βρέθηκε σε ένα τόσο φιλικό περιβάλλον. Μάλιστα, δεν επιβαρύνεται από την τσέπη της, γιατί μένει σε διαμέρισμα που της παραχώρησε η κοινότητα (όπως και οι τρεις δάσκαλοι).
Ο Αποστόλης Καπέλος και ο Πολύζος Κανατούλης είναι δυο νέοι κτηνοτρόφοι. Παίκτες στην ποδοσφαιρική ομάδα του χωριού (Α.Ο. ΟΘΡΥΣ), κάθονται στο καφενείο και συζητούν πώς θα αντιμετωπίσουν τον ΔΟΜΟΚΟ, την ισχυρότερη ομάδα της περιοχής. Περηφανεύονται για την προαγωγή στην Α’ Ερασιτεχνική, αλλά και για τα επιτεύγματα του χωριού τους. «Να πάτε να δείτε το περιβαλλοντικό πάρκο», μας λένε. Συναντάμε έναν παράδεισο. Αιωνόβια πλατάνια, σε μια διαδρομή πέντε χιλιομέτρων, με γεφύρια, παιδικές χαρές, πετρόκτιστη διακόσμηση και με τους λαγούς και τα ελάφια να ξεπετάγονται μέσα από τα ξέφωτα, με φόντο τον υδάτινο κόσμο του Ενιππέα (παραπόταμου του Πηνειού).
Εδώ κρατάει ακόμα το έθιμο της δρυστέλας, όπου οι νοικοκυραίοι πλένουν ρούχα και χαλιά με τα ορμητικά νερά των πηγών. Μια περιφραγμένη έκταση, συνολικού εμβαδού 240 στρεμμάτων, που αποτελεί ταυτόχρονα και μουσείο παράδοσης. Αλλη μια ευκαιρία για να εισπράττει η κοινότητα έσοδα, καθώς πολλά σχολεία εκδηλώνουν ενδιαφέρον για επίσκεψη και αναμένεται να μπει συμβολικό εισιτήριο για τα έξοδα συντήρησής του.
Το πλέον μεγαλόπνοο σχέδιο, αυτή την περίοδο, είναι η επικείμενη εγκατάσταση συστήματος τηλεθέρμανσης. Με προϋπολογισμό 1.700.000 ευρώ (από ευρωπαϊκά κονδύλια) και με μελέτη από το ΤΕΙ Κοζάνης η Περιφέρεια έχει πει ήδη το «ναι».
Ενας κεντρικός λέβητας θα τοποθετηθεί στο πάνω μέρος του χωριού και από εκεί θα διοχετεύονται υπόγειοι αγωγοί από τους δρόμους της Ανάβρας με καυτό νερό. Το κάθε σπίτι θα συνδέεται με το σύστημα και θα έχει ολόκληρο το χειμώνα ζεστό νερό και θέρμανση, με μια ελάχιστη επιβάρυνση. Θα λειτουργεί με την καύση βιομάζας (κοπριές των ζώων, ξερά φύλλα, άχυρο κ.ά).
http://www.magnesia-online.gr/portal/modules/news/article.php?storyid=1333
Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου 2010
Τρομερή εικόνα της βρύσης Βλαχοτάτση μετά την μεγάλη νεροποντή
| Ακραία καταστροφικά φαινόμενα στη Μεσοχώρα |
| Έχει γραφτεί από Administrator | |
| 27 - 11 - 2010 | |
| Δραματική η χθεσινή νύχτα στα Μεσοχώρα και τα χωριά της ορεινής πατρίδας. Καταρρακτώδης βροχή, σφοδρή άνεμοι και αστραποτσιουκανίσματα (για να καταλαβαινόμαστε) δημιούργησαν ένα εφιαλτικό σκηνικό. Η σημερινή μέρα έδειξε τις καταστροφές που έγιναν και έδειξε τη δύναμη της φύσης και την εκδίκηση όταν δεν υπάρχει σεβασμός. Αναλυτικά: 1. Στου Μπαλαδήμα: Κινδύνευσε η οικογένεια Ι. Καλαντζή καθώς τα ορμητικά νερά από το Αυγό κάλυψαν τη λογγά και κατέστρεψε μαντριά. Χάρη στην ετοιμότητα και τον αγώνα τους έσωσαν τα ζωντανά τους. Είναι αποκλεισμένοι και προσπαθούν από μόνοι τους να φτιάξουν γέφυρα (λισιά) επικοινωνίας. 2. Στου Φορτώσι: Το ξύλινο κομμάτι του γεφυριού στο Βαθυρεμιώτη ξηλώθηκε και ο δρόμος μέχρι τον συνοικισμό έχει καταστραφεί. Ο Ασπροπόταμος μπήκε στις λογγιές του συνοικισμού και μάλιστα παρέσυρε και το σπίτι του Βασιλάκη Τσιγαρίδα . Ο συνοικισμός είναι αποκλεισμένος. 3. Στο Αρματολικό: Το περίφημο ανάχωμα βρέθηκε κατά το ήμισυ στα Κοντογιανναίικα. Τα σχόλια δικά σας. 4. Η Καμάρα. Η ιστορική Καμάρα υπερκαλύφθηκε από το νερό. Παρά το στράβωμα δεν έπεσε. Η τέχνη φαίνεται, κάποιος άλλες εδώ και χρόνια παρασύρθηκαν από τον αφηνιασμένο Άσπρο. 5. Το φράγμα: Ζημία έγινε και στο φράγμα. Το μέγεθος θα το εκτιμήσουν οι αρμόδιοι της ΔΕΗ (ήταν σήμερα εκεί). Συγκεκριμένα γκούρα νερό που ξέσπασε από τον Κατσιαούνο, έπεσε πάνω στην αρχή του φράγματος από την πίσω μεριά, μάζεψε τις πέτρες και τις «διάβασε» στη λίμνη νηνεμίας. 6. Δρόμος: Σε διάφορα σημεία υπήρξαν μεγάλες ζημιές και συνεργεία προσπαθούν να βελτιώσουν τη διάβαση. |
http://www.mesochoranet.gr/
Μεγάλες καταστροφές στην περιοχή μας. Η περίφημη καμάρα καταστράφηκε...
Η περίφημη και ιστορική γέφυρα της Μεσοχώρας που άντεξε 130 ετών, είναι πλέον κατεστραμμένη ...
Λόγω της κατασκευής του φράγματος, η κοίτη του ποταμού περιορίστηκες στο ¼, δεν έγιναν οι εργασίες καθαρισμού των μπάζων και η βροχή του περασμένου Σαββατοκύριακου, έβαλε τέλος σε μια ιστορία…130 χρόνια.
Και μη χειρότερα…
Στη Νομαρχία Τρικάλων, βρέθηκε σήμερα ο νεοεκλεγείς Κοινοτάρχης Μεσοχώρας Γιώργος Χονδρός, που πέρα του εθιμοτυπικού της επισκέψεως στον Νομάρχη Ηλία Βλαχογιάννη, υπήρχε και ουσιαστικός χαρακτήρας.
Συγκεκριμένα, συνοδευόμενος από κάτοικο του συνοικισμού Φορτώσι, έθεσε το θέμα του οδικού αποκλεισμού του συνοικισμού του Δήμου Αιθήκων, αλλά και των προβλημάτων στην υδροδότηση και ηλεκτροδότηση που έχει η περιοχή.
Η υδροδότηση κόπηκε, αφού τα … λάστιχα που μετέφεραν νερό από το Αρματωλικό, κόπηκαν από τον χείμαρρο της …καταστροφής του περασμένου Σαββατοκύριακου, το νερό «γύρισε» μέσα στα σπίτια, ενώ η αποκοπή του δρόμου έχει φέρει τους κατοίκους με ελάχιστες πλέον προμήθειες σε τρόφιμα και καύσιμα για τις γεννήτριες…
Μια οικογένεια, εξαιτίας προβλήματος υγείας μέλους της, εγκατέλειψε τον οικισμό, ενώ οι υπόλοιπες κάνουν έκκληση για να μεταβεί μηχάνημα που θα αποκαταστήσει την κυκλοφορία…
«Έχουμε ξεμείνει, μας ξέχασαν όλοι και κινδυνεύουμε, δεν έχουμε καύσιμα και τρόφιμα και ούτε και νερό και δεν μπορούμε να μετακινηθούμε», αναφέρουν στο trikalanews.gr οι κάτοικοι του Συνοικισμού
«Δεν είναι δική μου αρμοδιότητα το ζήτημα, αλλά της Δημοτικής Αρχής», ανέφερε στη συνάντηση ο κ. Βλαχογιάννης, που ωστόσο, αναζητούσε τον απερχόμενο Δήμαρχο Αιθήκων Κώστα Μπατατόλη, ώστε να βρεθεί αν υπάρχει τρόπος μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου που «κλείνει» το ταμείο της Νομαρχίας, να δοθούν χρήματα στον Δήμο…
«Δύο φορές, μελέτη για την αποκατάσταση του δικτύου απορρίφθηκε μια από το Αλέξανδρος Μπαλτατζής και μια από τα ΟΠΑΑΧ», επισήμανε ο Νομάρχης που δεν έχει δικαιοδοσία να επέμβει να λύσει το πρόβλημα η Νομαρχία…
Οι κάτοικοι, διαμαρτυρήθηκαν στο trikalanews.gr και για απρεπέστατη συμπεριφορά όπως κατήγγειλαν του Αντινομάρχη Ντίνου Κοτρώνη, όταν του ζήτησαν μηχάνημα να ανοίξει η Νομαρχία τον δρόμο…
«Μας είπε να πάμε να γαμ…», αναφέρει ο καταγγέλλων….
Οι εικόνες αποκαλυπτικές, για χείμαρρους στα πλαϊνά που αρχίζουν σιγά-σιγά να ξεκοιλιάζουν» το φράγμα, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλειά του…
http://www.trikalanews.gr/index.php
Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010
Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2010
Κατατέθηκε ψηφοδέλτιο από την …Μεσοχώρα για τον Δήμο Πύλης
Οι επερχόμενες δημοτικές εκλογές είναι οι πρώτες που θα γίνουν μετά την δήθεν μεταρρύθμιση του “Καλλικράτη” και σε συνθήκες ΔΝΤ και μεγάλης οικονομικής κρίσης.
http://www.trikalanews.gr/article/18284/
Στον νομό Τρικάλων επιλέχθηκε να δημιουργηθούν μόνο τέσσερις δήμοι, χωρίς κανένας από αυτούς να χαρακτηριστεί ορεινός, παρόλο που μεγάλο τμήμα του νομού είναι ο ορεινός του όγκος με τις ορεινές Κοινότητες. Στο παράδειγμα του δήμου Πύλης – ενός δήμου που ξεκινάει από τα όρια της πόλης των Τρικάλων και φτάνει μέχρι τα όρια του νομού Άρτας, με τεράστιο ορεινό και πεδινό τμήμα - φαίνεται ανάγλυφα ότι τα μόνα κριτήρια που υπολογίστηκαν, είναι οι κομματικοί και προσωπικοί σχεδιασμοί των τοπικών κομματικών στελεχών.
Το «Πρόγραμμα Καλλικράτης», είναι γραμμένο κυριολεκτικά στο γόνατο. Δεν αξιολογεί την εφαρμογή του Ν2539/97 (Καποδίστριας 1), δεν αποσαφηνίζει καμιά αρχιτεκτονική, δεν ορίζει αρμοδιότητες, δεν εγγυάται πόρους, παρά ταύτα σπεύδει να περιγράψει αναλυτικά το πολιτικό σκέλος, δηλαδή τα πολιτικά όργανα και τον τρόπο εκλογής τους, αποτυπώνοντας, εν προκειμένω με σαφήνεια, τον συγκεντρωτισμό και την επιδίωξη δικομματικού ελέγχου στις νέες βαθμίδες. Η βαθιά δε αντιδημοκρατικότητα του αναδεικνύεται μέσα από την ιδιαίτερη περίπτωση της Μεσοχώρας που ανήκει πλέον στον δήμο Πύλης. Εξηγούμαστε: Η Μεσοχώρα ως γνωστόν κινδυνεύει με αφανισμό από το ομώνυμο φράγμα και οι κάτοικοί της δεκαετίες τώρα κάνουν έναν έντιμο όσο και δύσκολο αγώνα να διασώσουν το Χωριό τους, τον Αχελώο και να προστατέψουν το περιβάλλον της περιοχής. Ο νέος νόμος του “Καλλικράτη” δεν δίνει τη δυνατότητα σε κινήσεις και ομάδες πολιτών οι οποίες με βάση ένα ιδιαίτερο τοπικό ή και ευρύτερο ζήτημα θέλουν να εκπροσωπήσουν και να εκπροσωπηθούν στην τοπική τους Κοινότητα. Ο νομοθέτης εν προκειμένω λειτούργησε με σαφήνεια υπέρ των μεγάλων κομματικών συνήθως σχηματισμών με φανερό στόχο τον εγκλωβισμό των ψηφοφόρων.
Παίρνουμε μέρος με δικό μας ανεξάρτητο ψηφοδέλτιο στις αυτοδιοικητικές εκλογές στον Δήμο Πύλης για να: α) αντισταθούμε στον αφανισμό της υπαίθρου και των Κοινοτήτων από τα μέτρα και τις ρυθμίσεις του “Καλλικράτη”. β) για να αναδείξουμε το μεγάλο περιβαλλοντικό, οικονομικό και πολιτικό ζήτημα της εκτροπής Αχελώου και του φράγματος Μεσοχώρας. γ) για να δώσουμε και μ αυτόν τον τρόπο το μήνυμα στις τοπικές κοινωνίες ότι μπορούν να πάνε κόντρα στους σχεδιασμούς των διάφορων προσώπων και συμφερόντων. Τέλος να δώσουμε ξανά όραμα στις μικρές και μεγάλες πατρίδες μας που καθημερινά μαραζώνουν από τις πολιτικές επιλογές των κυβερνήσεων αλλά και των τοπικών αρχόντων. Να πάμε κόντρα στις αντιλήψεις και πρακτικές της διαπλοκής και της κακοδιαχείρισης. Να ξαναβάλουμε το κοινό στόχο μπροστά από τον προσωπικό και κομματικό.
Όλοι εμείς καταθέσαμε τον συνδυασμό μας σήμερα, ανοίγοντας την προοπτική και για πολλούς ακόμη συνδημότες μας να συμμετάσχουν ενεργά. Οι μέχρι τώρα υποψήφιοι:
1. ΒΑΓΓΕΛΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ,
2. ΒΛΑΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ
3. ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ
4. ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΗΧΑΗΛ
5. ΗΛΙΑ ΑΡΙΣΤΕΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ
6. ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ
(υποψήφιος Δήμαρχος Πύλης)
7. ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ
8. ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ
9. ΚΟΤΟΠΟΥΛΗΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
10. ΚΟΥΤΣΙΑΜΠΑΣΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
11. ΛΑΜΠΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ
12. ΜΑΣΤΟΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
13. ΜΑΣΤΟΡΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
14. ΜΑΥΡΟΓΕΩΡΓΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
15. ΜΑΥΡΟΜΑΤΗ ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
16. ΜΑΥΡΟΜΑΤΗ ΜΑΡΙΑ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ
17. ΜΠΡΕΛΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ
18. ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ
19. ΠΑΤΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΗ ΤΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
20. ΤΣΙΑΝΤΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ
21. ΤΣΙΓΑΡΙΔΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
22. ΧΟΝΔΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ
23. ΧΟΝΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
24. ΧΟΝΔΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
25. ΧΡΗΣΤΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ
Η σύγκρουση των ιδεών αλλά και των παρεμβάσεών μας θα είναι από σήμερα ο καταλύτης για να αλλάξουν τα πράγματα στον Δήμο Πύλης. Φτάνει πια το “χωρίς εμάς”. Η φωνή μας θα είναι ισχυρή μέσα και έξω από την αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου.
Κ.ύ.Μ.Α
Στον νομό Τρικάλων επιλέχθηκε να δημιουργηθούν μόνο τέσσερις δήμοι, χωρίς κανένας από αυτούς να χαρακτηριστεί ορεινός, παρόλο που μεγάλο τμήμα του νομού είναι ο ορεινός του όγκος με τις ορεινές Κοινότητες. Στο παράδειγμα του δήμου Πύλης – ενός δήμου που ξεκινάει από τα όρια της πόλης των Τρικάλων και φτάνει μέχρι τα όρια του νομού Άρτας, με τεράστιο ορεινό και πεδινό τμήμα - φαίνεται ανάγλυφα ότι τα μόνα κριτήρια που υπολογίστηκαν, είναι οι κομματικοί και προσωπικοί σχεδιασμοί των τοπικών κομματικών στελεχών.
Το «Πρόγραμμα Καλλικράτης», είναι γραμμένο κυριολεκτικά στο γόνατο. Δεν αξιολογεί την εφαρμογή του Ν2539/97 (Καποδίστριας 1), δεν αποσαφηνίζει καμιά αρχιτεκτονική, δεν ορίζει αρμοδιότητες, δεν εγγυάται πόρους, παρά ταύτα σπεύδει να περιγράψει αναλυτικά το πολιτικό σκέλος, δηλαδή τα πολιτικά όργανα και τον τρόπο εκλογής τους, αποτυπώνοντας, εν προκειμένω με σαφήνεια, τον συγκεντρωτισμό και την επιδίωξη δικομματικού ελέγχου στις νέες βαθμίδες. Η βαθιά δε αντιδημοκρατικότητα του αναδεικνύεται μέσα από την ιδιαίτερη περίπτωση της Μεσοχώρας που ανήκει πλέον στον δήμο Πύλης. Εξηγούμαστε: Η Μεσοχώρα ως γνωστόν κινδυνεύει με αφανισμό από το ομώνυμο φράγμα και οι κάτοικοί της δεκαετίες τώρα κάνουν έναν έντιμο όσο και δύσκολο αγώνα να διασώσουν το Χωριό τους, τον Αχελώο και να προστατέψουν το περιβάλλον της περιοχής. Ο νέος νόμος του “Καλλικράτη” δεν δίνει τη δυνατότητα σε κινήσεις και ομάδες πολιτών οι οποίες με βάση ένα ιδιαίτερο τοπικό ή και ευρύτερο ζήτημα θέλουν να εκπροσωπήσουν και να εκπροσωπηθούν στην τοπική τους Κοινότητα. Ο νομοθέτης εν προκειμένω λειτούργησε με σαφήνεια υπέρ των μεγάλων κομματικών συνήθως σχηματισμών με φανερό στόχο τον εγκλωβισμό των ψηφοφόρων.
Παίρνουμε μέρος με δικό μας ανεξάρτητο ψηφοδέλτιο στις αυτοδιοικητικές εκλογές στον Δήμο Πύλης για να: α) αντισταθούμε στον αφανισμό της υπαίθρου και των Κοινοτήτων από τα μέτρα και τις ρυθμίσεις του “Καλλικράτη”. β) για να αναδείξουμε το μεγάλο περιβαλλοντικό, οικονομικό και πολιτικό ζήτημα της εκτροπής Αχελώου και του φράγματος Μεσοχώρας. γ) για να δώσουμε και μ αυτόν τον τρόπο το μήνυμα στις τοπικές κοινωνίες ότι μπορούν να πάνε κόντρα στους σχεδιασμούς των διάφορων προσώπων και συμφερόντων. Τέλος να δώσουμε ξανά όραμα στις μικρές και μεγάλες πατρίδες μας που καθημερινά μαραζώνουν από τις πολιτικές επιλογές των κυβερνήσεων αλλά και των τοπικών αρχόντων. Να πάμε κόντρα στις αντιλήψεις και πρακτικές της διαπλοκής και της κακοδιαχείρισης. Να ξαναβάλουμε το κοινό στόχο μπροστά από τον προσωπικό και κομματικό.
Όλοι εμείς καταθέσαμε τον συνδυασμό μας σήμερα, ανοίγοντας την προοπτική και για πολλούς ακόμη συνδημότες μας να συμμετάσχουν ενεργά. Οι μέχρι τώρα υποψήφιοι:
1. ΒΑΓΓΕΛΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ,
2. ΒΛΑΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ
3. ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ
4. ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΗΧΑΗΛ
5. ΗΛΙΑ ΑΡΙΣΤΕΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ
6. ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ
(υποψήφιος Δήμαρχος Πύλης)
7. ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ
8. ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ
9. ΚΟΤΟΠΟΥΛΗΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
10. ΚΟΥΤΣΙΑΜΠΑΣΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
11. ΛΑΜΠΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ
12. ΜΑΣΤΟΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
13. ΜΑΣΤΟΡΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
14. ΜΑΥΡΟΓΕΩΡΓΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
15. ΜΑΥΡΟΜΑΤΗ ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
16. ΜΑΥΡΟΜΑΤΗ ΜΑΡΙΑ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ
17. ΜΠΡΕΛΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ
18. ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ
19. ΠΑΤΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΗ ΤΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
20. ΤΣΙΑΝΤΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ
21. ΤΣΙΓΑΡΙΔΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
22. ΧΟΝΔΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ
23. ΧΟΝΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
24. ΧΟΝΔΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
25. ΧΡΗΣΤΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ
Η σύγκρουση των ιδεών αλλά και των παρεμβάσεών μας θα είναι από σήμερα ο καταλύτης για να αλλάξουν τα πράγματα στον Δήμο Πύλης. Φτάνει πια το “χωρίς εμάς”. Η φωνή μας θα είναι ισχυρή μέσα και έξω από την αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου.
Κ.ύ.Μ.Α
Δευτέρα 11 Οκτωβρίου 2010
Αχελώος έγινε… σίριαλ: Η αδυναμία των δημόσιων έργων
ΤΗΣ ΕΥΗΣ ΑΠΟΛΛΩΝΑΤΟΥ
Πολλά «κολλάνε» στις αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας
Η εκτροπή του Αχελώου, που έχει «στοιχειώσει» σαν το γεφύρι της Άρτας, είναι το πιο χαρακτηριστικό δείγμα της αδυναμίας του συστήματος δημοσίων επενδύσεων στην Ελλάδα, που επιβαρύνει με υπέρογκα ποσά τους φορολογούμενους χωρίς να στηρίζει την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Πρόκειται για έργο-σίριαλ, με διάρκεια κοντά στα 30 χρόνια και κόστος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για το μονίμως ελλειμματικό δημόσιο ταμείο. Ο Αχελώος θεωρείται σήμερα ως παράδειγμα της παθογένειας των μεγάλων επενδύσεων στην Ελλάδα, καθώς συγκεντρώνει τα περισσότερα τυπικά προβλήματα που παρουσιάζονται τις τελευταίες δεκαετίες στον τομέα αυτό. Σχεδιάστηκε για να αντιμετωπιστεί η λειψυδρία του θεσσαλικού κάμπου, αλλά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην υλοποίησή του ήταν όσα και οι υποσχέσεις των πρώην υπουργών Περιβάλλοντος για την ολοκλήρωσή του.
Η ασυνεννοησία μεταξύ των αρμοδίων, οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που «πάγωναν» τα έργα, οι καταγγελίες των κατοίκων και των περιβαλλοντικών οργανώσεων δημιούργησαν ένα «κουβάρι» στο οποίο δύσκολα μπορεί κανείς σήμερα να βρει την άκρη. Το έργο βραχυκυκλώθηκε ανάμεσα σε ένα δαιδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο, στην απίστευτη ελληνική γραφειοκρατία και υπουργικές αποφάσεις που εκ των υστέρων κρίνονταν παράνομες από το Συμβούλιο της Επικράτειας (ΣτΕ). Το αποτέλεσμα είναι να βρίσκεται σήμερα προ πλήρους αδιεξόδου και να πλανάται το φάσμα της οριστικής ματαίωσής του. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, έχουν δαπανηθεί έως σήμερα 350 εκατ. ευρώ από το δημόσιο ταμείο. Αν σε αυτά προστεθούν και τα έργα που κατασκευάστηκαν από τη ΔΕΗ –το φράγμα της Μεσοχώρας και ο υδροηλεκτρικός σταθμός Γλύστρας–, τότε οι δαπάνες για το έργο που έχει μείνει στη μέση ξεπερνούν τα 850 εκατ. ευρώ.
Στο τελευταίο επεισόδιο του σίριαλ, το υπουργείο Υποδομών έκανε γνωστό ότι εξετάζει την περίπτωση να υποβάλει αίτηση μερικής ανάκλησης της απόφασης 141/2010 του ΣτΕ, με την οποία «πάγωσαν» προσωρινά τα έργα στη σήραγγα εκτροπής του ποταμού προς τη Θεσσαλία. Το υπουργείο έχει στα χέρια του δύο μελέτες εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η σήραγγα κινδυνεύει με κατάρρευση από τις βροχοπτώσεις. Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει αποστείλει 14 ερωτήματα σχετικά με το έργο στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και αναμένει απαντήσεις. Το χειρότερο σενάριο θα είναι να κριθεί από το Δικαστήριο ότι το έργο παραβιάζει την κοινοτική νομοθεσία. Μια τέτοια απόφαση θα οδηγούσε πιθανότατα στο οριστικό «πάγωμα» του έργου από το ΣτΕ.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις επιμένουν ότι τα έργα εκτροπής του ποταμού θα βλάψουν ανεπανόρθωτα το οικοσύστημα της περιοχής και υποστηρίζουν πως θα πρέπει να υπάρξει μια συνολική μελέτη για το πρόβλημα ύδρευσης ολόκληρης της Θεσσαλίας. Το υπουργείο Περιβάλλοντος μέχρι στιγμής διατηρεί χαμηλούς τόνους και έχει ξεκινήσει μελέτες, προκειμένου να γίνει καταγραφή των αναγκών της περιοχής σε νερό και στη συνέχεια να αποφασιστεί εάν και με ποιο τρόπο θα εκτραπούν τα νερά του Αχελώου.
Το χρονικό των αναβολών
Την ιδέα της εκτροπής του ποταμού, που προκαλεί αντιδράσεις σχεδόν τρεις δεκαετίες, συνέλαβε για πρώτη φορά το 1925 ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Απόστολος Κουτσοκώστας. Η πρώτη πολιτική απόφαση για την εκτροπή ήρθε από την κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου το 1983, με σκοπό να υδροδοτηθούν οι αγροτικές εκτάσεις στη θεσσαλική πεδιάδα. Αρχικά προβλεπόταν ότι με τα έργα θα εκτρέπονταν 1,1 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού και μετά από τις αντιδράσεις φορέων και κατοίκων η ποσότητα αυτή μειώθηκε σε 600 εκατομμύρια κυβικά μέτρα. Το 1991, η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη αποφάσισε να εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου και έδωσε το «πράσινο φως» για την έναρξη των εργασιών. Τρία χρόνια αργότερα, το ΣτΕ έκρινε παράνομη την Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία ξεκίνησε το έργο, καθώς δεν υπήρχε μία συνολική μελέτη που να αποτυπώνει τις επιπτώσεις του.
Ωστόσο, το 1995 η ΔΕΗ συνέχισε τα έργα στο φράγμα της Μεσοχώρας, με την αιτιολογία ότι υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσει αν δεν ολοκληρωθούν οι εργασίες. Ακολούθησε δεύτερη ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ, το οποίο έκρινε ότι οι εργασίες απειλούσαν να καταστρέψουν πολιτιστικά μνημεία, όπως η Μονή Αγίου Γεωργίου Μυροφύλλου, χωρίς να έχουν προταθεί εναλλακτικές λύσεις. Το 2002, η τότε υπουργός Περιβάλλοντος κυρία Βάσω Παπανδρέου επιμένει ότι η εκτροπή θα προχωρήσει και ψηφίζεται ο σχετικός νόμος για τις απαλλοτριώσεις στη Μεσοχώρα. Ένα χρόνο αργότερα, περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς της Αιτωλοακαρνανίας προχώρησαν σε νέα προσφυγή στο ΣτΕ, το οποίο αποφασίζει το 2005 να «παγώσει» προσωρινά όλες τις εργασίες στον Αχελώο. Τότε ξεκίνησε και ένας «πόλεμος» δηλώσεων κατά των ανώτατων δικαστικών από τον πρώην υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργο Σουφλιά, ο οποίος τους κατηγόρησε ότι νομοθετούν και είπε το περίφημο «και οι κρίνοντες κρίνονται».
Έργα που βρίσκονται στον «αέρα»
Το έργο του Αχελώου δεν είναι το μόνο που κόστισε έναν πακτωλό χρημάτων στους Έλληνες φορολογούμενους, χωρίς το ανάλογο αποτέλεσμα. Το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε ότι η χάραξη της Ιόνιας Οδού στη λίμνη Καϊάφα απορρίφθηκε από το ΣτΕ και τώρα αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις. Παράλληλα, εκκρεμεί στο ΣτΕ και η εκδίκαση προσφυγών για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας και το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι). Για τα οδικά έργα της Αττικής, που περιλαμβάνουν και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και προκηρύχθηκαν πριν από τις εκλογές του 2009 από τον κ. Σουφλιά, το υπουργείο Υποδομών επαναξιολογεί το έργο, για το οποίο υποστηρίζει ότι δεν είχαν εκδοθεί περιβαλλοντικοί όροι αλλά και ότι πρέπει να επανεξεταστούν τα τεχνικοοικονομικά στοιχεία του και να ληφθεί υπόψη το υπό σύνταξη Προεδρικό Διάταγμα για την προστασία του Υμηττού. Κραυγαλέα περίπτωση καθυστερήσεων αποτελεί η Υποθαλάσσια Αρτηρία της Θεσσαλονίκης, έργο που «πάγωσε» και τώρα ο ανάδοχος του έργου θα αποζημιωθεί με περίπου 68 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που το έργο συνολικά θα κόστιζε στο Ελληνικό Δημόσιο 90 εκατ. ευρώ. Η πολιτική διαμάχη άρχισε για μία ακόμη φορά με το σημερινό υπουργό Υποδομών κ. Δημήτρη Ρέππα να καταγγέλλει τον προκάτοχό του κ. Σουφλιά ότι ζημίωσε το Δημόσιο με το «πάγωμα» του έργου.
Πολλά «κολλάνε» στις αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας
Η εκτροπή του Αχελώου, που έχει «στοιχειώσει» σαν το γεφύρι της Άρτας, είναι το πιο χαρακτηριστικό δείγμα της αδυναμίας του συστήματος δημοσίων επενδύσεων στην Ελλάδα, που επιβαρύνει με υπέρογκα ποσά τους φορολογούμενους χωρίς να στηρίζει την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Πρόκειται για έργο-σίριαλ, με διάρκεια κοντά στα 30 χρόνια και κόστος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για το μονίμως ελλειμματικό δημόσιο ταμείο. Ο Αχελώος θεωρείται σήμερα ως παράδειγμα της παθογένειας των μεγάλων επενδύσεων στην Ελλάδα, καθώς συγκεντρώνει τα περισσότερα τυπικά προβλήματα που παρουσιάζονται τις τελευταίες δεκαετίες στον τομέα αυτό. Σχεδιάστηκε για να αντιμετωπιστεί η λειψυδρία του θεσσαλικού κάμπου, αλλά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην υλοποίησή του ήταν όσα και οι υποσχέσεις των πρώην υπουργών Περιβάλλοντος για την ολοκλήρωσή του.
Η ασυνεννοησία μεταξύ των αρμοδίων, οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που «πάγωναν» τα έργα, οι καταγγελίες των κατοίκων και των περιβαλλοντικών οργανώσεων δημιούργησαν ένα «κουβάρι» στο οποίο δύσκολα μπορεί κανείς σήμερα να βρει την άκρη. Το έργο βραχυκυκλώθηκε ανάμεσα σε ένα δαιδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο, στην απίστευτη ελληνική γραφειοκρατία και υπουργικές αποφάσεις που εκ των υστέρων κρίνονταν παράνομες από το Συμβούλιο της Επικράτειας (ΣτΕ). Το αποτέλεσμα είναι να βρίσκεται σήμερα προ πλήρους αδιεξόδου και να πλανάται το φάσμα της οριστικής ματαίωσής του. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, έχουν δαπανηθεί έως σήμερα 350 εκατ. ευρώ από το δημόσιο ταμείο. Αν σε αυτά προστεθούν και τα έργα που κατασκευάστηκαν από τη ΔΕΗ –το φράγμα της Μεσοχώρας και ο υδροηλεκτρικός σταθμός Γλύστρας–, τότε οι δαπάνες για το έργο που έχει μείνει στη μέση ξεπερνούν τα 850 εκατ. ευρώ.
Στο τελευταίο επεισόδιο του σίριαλ, το υπουργείο Υποδομών έκανε γνωστό ότι εξετάζει την περίπτωση να υποβάλει αίτηση μερικής ανάκλησης της απόφασης 141/2010 του ΣτΕ, με την οποία «πάγωσαν» προσωρινά τα έργα στη σήραγγα εκτροπής του ποταμού προς τη Θεσσαλία. Το υπουργείο έχει στα χέρια του δύο μελέτες εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η σήραγγα κινδυνεύει με κατάρρευση από τις βροχοπτώσεις. Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει αποστείλει 14 ερωτήματα σχετικά με το έργο στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και αναμένει απαντήσεις. Το χειρότερο σενάριο θα είναι να κριθεί από το Δικαστήριο ότι το έργο παραβιάζει την κοινοτική νομοθεσία. Μια τέτοια απόφαση θα οδηγούσε πιθανότατα στο οριστικό «πάγωμα» του έργου από το ΣτΕ.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις επιμένουν ότι τα έργα εκτροπής του ποταμού θα βλάψουν ανεπανόρθωτα το οικοσύστημα της περιοχής και υποστηρίζουν πως θα πρέπει να υπάρξει μια συνολική μελέτη για το πρόβλημα ύδρευσης ολόκληρης της Θεσσαλίας. Το υπουργείο Περιβάλλοντος μέχρι στιγμής διατηρεί χαμηλούς τόνους και έχει ξεκινήσει μελέτες, προκειμένου να γίνει καταγραφή των αναγκών της περιοχής σε νερό και στη συνέχεια να αποφασιστεί εάν και με ποιο τρόπο θα εκτραπούν τα νερά του Αχελώου.
Το χρονικό των αναβολών
Την ιδέα της εκτροπής του ποταμού, που προκαλεί αντιδράσεις σχεδόν τρεις δεκαετίες, συνέλαβε για πρώτη φορά το 1925 ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Απόστολος Κουτσοκώστας. Η πρώτη πολιτική απόφαση για την εκτροπή ήρθε από την κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου το 1983, με σκοπό να υδροδοτηθούν οι αγροτικές εκτάσεις στη θεσσαλική πεδιάδα. Αρχικά προβλεπόταν ότι με τα έργα θα εκτρέπονταν 1,1 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού και μετά από τις αντιδράσεις φορέων και κατοίκων η ποσότητα αυτή μειώθηκε σε 600 εκατομμύρια κυβικά μέτρα. Το 1991, η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη αποφάσισε να εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου και έδωσε το «πράσινο φως» για την έναρξη των εργασιών. Τρία χρόνια αργότερα, το ΣτΕ έκρινε παράνομη την Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία ξεκίνησε το έργο, καθώς δεν υπήρχε μία συνολική μελέτη που να αποτυπώνει τις επιπτώσεις του.
Ωστόσο, το 1995 η ΔΕΗ συνέχισε τα έργα στο φράγμα της Μεσοχώρας, με την αιτιολογία ότι υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσει αν δεν ολοκληρωθούν οι εργασίες. Ακολούθησε δεύτερη ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ, το οποίο έκρινε ότι οι εργασίες απειλούσαν να καταστρέψουν πολιτιστικά μνημεία, όπως η Μονή Αγίου Γεωργίου Μυροφύλλου, χωρίς να έχουν προταθεί εναλλακτικές λύσεις. Το 2002, η τότε υπουργός Περιβάλλοντος κυρία Βάσω Παπανδρέου επιμένει ότι η εκτροπή θα προχωρήσει και ψηφίζεται ο σχετικός νόμος για τις απαλλοτριώσεις στη Μεσοχώρα. Ένα χρόνο αργότερα, περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς της Αιτωλοακαρνανίας προχώρησαν σε νέα προσφυγή στο ΣτΕ, το οποίο αποφασίζει το 2005 να «παγώσει» προσωρινά όλες τις εργασίες στον Αχελώο. Τότε ξεκίνησε και ένας «πόλεμος» δηλώσεων κατά των ανώτατων δικαστικών από τον πρώην υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργο Σουφλιά, ο οποίος τους κατηγόρησε ότι νομοθετούν και είπε το περίφημο «και οι κρίνοντες κρίνονται».
Έργα που βρίσκονται στον «αέρα»
Το έργο του Αχελώου δεν είναι το μόνο που κόστισε έναν πακτωλό χρημάτων στους Έλληνες φορολογούμενους, χωρίς το ανάλογο αποτέλεσμα. Το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε ότι η χάραξη της Ιόνιας Οδού στη λίμνη Καϊάφα απορρίφθηκε από το ΣτΕ και τώρα αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις. Παράλληλα, εκκρεμεί στο ΣτΕ και η εκδίκαση προσφυγών για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας και το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι). Για τα οδικά έργα της Αττικής, που περιλαμβάνουν και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και προκηρύχθηκαν πριν από τις εκλογές του 2009 από τον κ. Σουφλιά, το υπουργείο Υποδομών επαναξιολογεί το έργο, για το οποίο υποστηρίζει ότι δεν είχαν εκδοθεί περιβαλλοντικοί όροι αλλά και ότι πρέπει να επανεξεταστούν τα τεχνικοοικονομικά στοιχεία του και να ληφθεί υπόψη το υπό σύνταξη Προεδρικό Διάταγμα για την προστασία του Υμηττού. Κραυγαλέα περίπτωση καθυστερήσεων αποτελεί η Υποθαλάσσια Αρτηρία της Θεσσαλονίκης, έργο που «πάγωσε» και τώρα ο ανάδοχος του έργου θα αποζημιωθεί με περίπου 68 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που το έργο συνολικά θα κόστιζε στο Ελληνικό Δημόσιο 90 εκατ. ευρώ. Η πολιτική διαμάχη άρχισε για μία ακόμη φορά με το σημερινό υπουργό Υποδομών κ. Δημήτρη Ρέππα να καταγγέλλει τον προκάτοχό του κ. Σουφλιά ότι ζημίωσε το Δημόσιο με το «πάγωμα» του έργου.
Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010
Συνδυασμός Μεσοχωριτών στον νέο Δήμο Πύλης. Διαβάστε την διακήρυξη. Για να ακουστεί η φωνή της Μεσοχώρας.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΠΥΛΗΣ
Εδώ και καιρό είμαστε ήδη στην τελική ευθεία για τις δημοτικές εκλογές. Με την ευκαιρία αυτή γίνεται πιο ευδιάκριτη η εγκατάλειψη και η απαξίωση της Μεσοχώρας αλλά και ολόκληρης της ορεινής περιοχής από την δημοτική αρχή. Πεποίθηση όλων μας είναι ότι η συνολική εικόνα της δημοτικής αρχής και της πορείας της Μεσοχώρας την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία είναι αρνητική. Όλες οι δημοτικές αρχές στην περίοδο του “Καποδίστρια” όχι μόνο εγκατέλειψαν τη Μεσοχώρα, αλλά έκαναν το παν να τη αφανίσουν, υιοθετώντας χωρίς καμία ένσταση τα σχέδια της πολιτείας για τον αφανισμό του χωριού. Τώρα ήρθε και ο “Καλλικράτης” να κάνει πολύ πιο δύσκολα τα πράγματα, αφού οι μικρές κοινότητες έχασαν και αυτόν τον μικρό αυτοδιοικητικό τους ρόλο. Η εικόνα και στους υπόλοιπους δήμους και κοινότητες που απαρτίζουν τον νέο δήμο Πύλης είναι το ίδιο αποκαρδιωτική.
Σήμερα δεν φθάνουν μόνο οι διαπιστώσεις και η αγανάκτηση που αυτές γεννούν. Θα πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειές που θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην ανατροπή της αρνητικής αυτής πορείας.
Δεν μπορούμε πλέον με την ψήφο μας να νομιμοποιούμε τον αφανισμό μας, δεν μπορούμε να στηρίζουμε δημοτικές αρχές που δρουν εναντίον των συμφερόντων και του μέλλοντος της Μεσοχώρας. Το ίδιο ισχύει και για πολλούς ακόμη πρώην Καποδιστριακούς δήμους.
Όχι πια στο όνομά μας η εμπορευματοποίηση των δημόσιων χώρων, η περιβαλλοντική υποβάθμιση και η καταστροφή του Αχελώου και της ευρύτερης περιοχής, η διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, η πολιτική μιζέρια, η υπαγωγή του κοινωνικού συμφέροντος στην ιδιοτέλεια των μικρών και μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων.
Με τόσα ουσιαστικά προβλήματα που ταλανίζουν σήμερα την ύπαιθρο, η συγκρότηση μίας κίνησης πολιτών που θα τα αναδείξει και θα θελήσει να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αντιμετώπισή τους δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελεί προϊόν κομματικών και προσωπικών πειραμάτων και προσπάθειας καταμέτρησης δυνάμεων και συσχετισμών. Αντίθετα, είναι η απαραίτητη ενωτική πρωτοβουλία, που θα δώσει όραμα στην μεγάλη προσπάθεια που κάνουμε εδώ και 30 χρόνια να διασώσουμε τον Αχελώο και την Μεσοχώρα. Θα δείξει σε όλους μας ότι η αξιοπρεπής διαβίωση στον τόπο μας είναι για μας πάνω από κάθε τι άλλο και ότι ο αγώνας μας θα συνεχιστεί σε όλα τα επίπεδα, ενωτικός, αποτελεσματικός και ανιδιοτελής, όπως άλλωστε και μέχρι σήμερα.
Για όλους αυτούς τους λόγους αποφασίσαμε
να εμπλακούμε στις επερχόμενες δημοτικές εκλογές.
Αποφασίσαμε να αναλάβουμε την πρωτοβουλία για τη δημιουργία ενός συνδυασμού ενεργών πολιτών στον νέο Δήμο Πύλης, πολιτών που πέρα από κομματικές εντάξεις εμπνέονται από το όραμα μιας αλληλέγγυας τοπικής κοινωνίας πολιτών που μέσα από δημιουργικές αντιθέσεις και κοινές διεκδικήσεις, μέσα από την παραγωγή προτάσεων και την καθημερινή «παρενόχληση» της δημοτικής αρχής, μπορούν να επιβάλουν μορφές κοινωνικού ελέγχου και λύσεις που υπαγορεύονται από τις ανάγκες των πολλών.
Μετά από συζητήσεις, ανοιχτές στα καφενεία και όχι πίσω από τις κουρτίνες πολιτικών ή άλλων γραφείων καταλήξαμε στην οριστική κάθοδό μας στις εκλογές της 7ης Νοεμβρίου. Διεκδικούμε να ακουστεί η αδέσμευτη και ελεύθερη φωνή μας, να αποκτήσουν φωνή οι αόρατοι κάτοικοι της υπαίθρου και να αποκτήσουν προτεραιότητα ζητήματα όπως η προστασία του περιβάλλοντος αλλά και των τοπικών κοινωνιών. Οι απαντήσεις στα δύσκολα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή μας, αλλά και αυτών που έρχονται, δεν μπορούν να δοθούν από δοτούς, δήθεν “φωτισμένους τοπικούς άρχοντες”, παρά μόνο από τους ενεργούς πολίτες που τα βιώνουν. Εμείς από αυτούς παίρνουμε την δύναμη μ αυτούς και για αυτούς δουλεύουμε.
Τρίτη 13 Απριλίου 2010
Η υπόθεση της Εκτροπής του Αχελώου, εισήχθη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η υπόθεση της Εκτροπή του Αχελώου, εισήχθη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον αριθ.C-43/01. Όπως αναφέρεται, στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (σειρά C) δημοσιεύτηκαν τα προδικαστικά ερωτήματα που υπέβαλλε στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Συμβούλιο της Επικρατείας στην υπόθεση της νομιμότητας του συνολικού έργου της εκτροπής των υδάτων του ποταμού Αχελώου και της συμβατότητας των άρθρων 9 και 13 του Ν. 3481/2006 προς τις οδηγίες 2000/60/ΕΚ, 85/337/ΕΟΚ, 97/11/ΕΚ, 2001/42/ΕΚ και 92/43/ΕΟΚ.
Η σχετική αίτηση ακύρωσης ενώπιον του ΣτΕ είχε κατατεθεί από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αιτωλοακαρνανίας, την Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αιτωλοακαρνανίας, το Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας, τους δήμους Μεσολογγίου, Αγρινίου, Οινιαδών, Ινάχου, Αιτωλικού, την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Αγρινίου, την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία με την επωνυμία «Αιτωλική Εταιρία Προστασίας Τοπίου και Περιβάλλοντος», την Αστική Εταιρεία με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία για την προστασία του Περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, το σωματείο «Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία», και την WWF Ελλάς.
Λόγω της σπουδαιότητας της υπόθεσης, αναμένεται εντός των επόμενων μηνών ο προσδιορισμός της επ΄ ακροατηρίω συζήτησης αυτή
Παρασκευή 9 Απριλίου 2010
Εκτροπής Αχελώου έκτροπα

Από τον ΠΕΤΡΟ ΜΑΝΤΑΙΟ
Δεν ξέρω ποιοι -κάποιοι ασφαλώς...- επιμένουν ακόμα στην εκτροπή του Αχελώου.
Φοβάμαι, όμως, ότι οδηγούμαστε σε μελλοντικές... μεταμέλειες ανάλογες των Ολυμπιακών Αγώνων, για το -αβάσταχτο, όπως αποδείχτηκε- κόστος τους (του οποίου το ακριβές ύψος ουδέποτε μάθαμε!) και την άδηλη τύχη των έργων, ως δημόσια οικοδομήματα σε αποσύνθεση ή με σοβαρό, σταθερό κόστος συντήρησης/φύλαξης. Θυμάμαι, προ ετών, στον Βόλο αφίσα κατά της εκτροπής, με την (αυτονόητη) προτροπή: «Οχι στην εκτροπή της λογικής»!
Διαβάζω τώρα στο βολιώτικο, περιβαλλοντικό περιοδικό «Οικο-ενημέρωση» (Φεβρουάριος, τηλ. 6977686838) το άρθρο «Αχελώου άλγος» που υπογράφει το μέλος της Αιτωλικής Εταιρείας Περιβάλλοντος, Δημ. Λυμπουρίδης. Αναπτύσσεται σε έξι, ενδεικτικά, υποκεφάλαια με στοιχεία προερχόμενα από κατά καιρούς μελέτες που έγιναν για λογαριασμό ΥΠΕΧΩΔΕ και ΔΕΗ. Με τα έως τώρα δεδομένα, από το 1979 που ξεκίνησε η -άμετρης φιλοδοξίας!- εκτροπή, διαπιστώνεται:
1) Απώλεια υδροηλεκτρικής ενέργειας -τουλάχιστον από το 2001 και μετά- 45 εκατ. ευρώ ετησίως. 2) Μέσο κόστος συντήρησης αρδευτικών έργων Θεσσαλίας -εξαιτίας της εκτροπής- περί τα 15 εκατ. ευρώ τον χρόνο. 3) Μελέτες -προκειμένου να αιτιολογηθεί η εκτροπή- ανέβασαν τις ποσότητες νερού για άρδευση που χρειάζεται η Θεσσαλία σε ύψη ...ακατόρθωτα: έως 100% των καλλιεργούμενων εκτάσεων! 4) Ψέμα η, εκ των υστέρων, «μικρή εκτροπή» των 600 εκατ. κυβικών, αντί της αρχικής του 1,2 δισ. κυβικών, καθώς η επίμαχη σήραγγα Συκιάς κατασκευάζεται με την αρχική διάμετρο. 5) Οταν σχεδιαζόταν η εκτροπή (1979) η παροχή νερού του Αχελώου υπολογιζόταν στα 5 δισ. κυβικά ετησίως. Μεταγενέστερες (20ετίας) μετρήσεις την υπολόγισαν, το μέγιστο, σε 3 δισ. κυβικά. 6) Το κυριότερο, τέτοιο τεράστιο, δαπανηρότατο έργο θα «στηριχτεί» σε υποδομές από τις οποίες απουσιάζει, ή είναι για ...κλάματα, η λεγόμενη διαχείριση υδάτινων πόρων.
Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010
Η αφίσα της διαδήλωσης της Πέμπτης 11-3-2009 στα Προπύλαια ενάντια στην εκτροπή του Αχελώου

Αγαπητοί φίλοι,
θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για μια κινητοποίηση - διαδήλωση, με σημείο αναφοράς το φράγμα
της Μεσοχώρας, ένα από τα έργα κεφαλής της εκτροπής του Αχελώου, και, κατ' επέκταση, την ίδια την
εκτροπή του Αχελώου. Γίνεται στην Αθήνα, στα Προπύλαια, την Πέμπτη 11/3, στις 6 μ.μ.
Έχει μεγάλη σημασία αυτή τη στιγμή, παράλληλα με την αναστολή εργασιών που επέβαλε το ΣτΕ, να
σταματήσουν και οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων στη Μεσοχώρα (στις 3 και 10 Μαρτίου γίνονται στα
Τρίκαλα οι δίκες για τον ορισμό τιμής μονάδας απαλλοτρίωσης). Ενώ στις 15/3 εκδικάζεται στο ΣτΕ η
προσφυγή των κατοίκων της Μεσοχώρας, κατά του σχετικού νόμου (3734/2009).
Σας παρακαλούμε να αξιοποιήσετε όλους τους διαθέσιμους τρόπους επικοινωνίας και ενημέρωσης, τις
ιστοσελίδες σας και τα blogs, για να κάνουμε γνωστή την κινητοποίηση και τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή
σ' αυτήν. Σας επισυνάπτουμε το κάλεσμα στη διαδήλωση και το αρχείο της αφίσας (σε χαμηλή ανάλυση,
για ανάρτηση στο διαδίκτυο).
Τέλος, για όσους μένουν στην Αθήνα ή μπορούν να μετακινηθούν, οργανώνουμε συνάντηση της
Πανελλαδικής κίνησης ενάντια στην εκτροπή του Αχελώου με κινήσεις πολιτών και με πολίτες, για την
καλύτερη προετοιμασία της διαδηλωσης:
την Παρασκευή, 5 Μαρτίου, στις 7 μ.μ., στο Nosotros (Θεμιστοκλέους 66, Εξάρχεια).
Για τη συνάντηση αυτή, θα σας στείλουμε νέα υπενθύμιση την ερχόμενη εβδομάδα, ελπίζοντας ότι δεν
εξαντλούμε τις ανοχές σας.
Τάσος Κεφαλάς
Πανελλαδική κίνηση ενάντια στην εκτροπή του Αχελώου
Παράνομες εργασίες στο φράγμα Μεσοχώρας
Επισημαίνουμε την ευθύνη όλων των αρμοδίων για τις εργασίες που εκτελούνται παράνομα στο φράγμα Μεσοχώρας. Ειδικότερα, στο φράγμα Ιταλική εταιρεία εκτελεί εργασίες και στην κοίτη του ποταμού στην θέση “Παλιοχώρι”, ελληνική εταιρεία συνεχίζει την αποψίλωση των δασών.
Με βάση την απόφαση 141/2010 της ολομέλειας επιτροπής αναστολών του ΣτΕ, όλες οι εργασίες στα έργα της εκτροπής και της Μεσοχώρας πρέπει να σταματήσουν αμέσως. Ειδικά η απόφαση λέει: “Έτερος ισχυρισμός, κατά τον οποίο η εν λόγω βλάβη έχει ήδη επέλθει, απορρίπτεται με την αιτιολογία ότι μεγάλο τμήμα του έργου της εκτροπής είναι ακόμη ανεκτέλεστο, η δε συνέχιση των εργασιών και τυχόν λειτουργία των κατασκευασθέντων επιμέρους έργων θα επιφέρει περαιτέρω επιδείνωση του φυσικού περιβάλλοντος, δηλαδή περαιτέρω αλλοίωση της μορφής του τοπίου, κλονισμό του ποταμίου και των παραποταμίων οικοσυστημάτων του Αχελώου και επιβάρυνση του υδατικού δυναμικού του ποταμού, μη δυνάμενη να αποκατασταθεί σε περίπτωση ευδοκιμήσεως της αιτήσεως ακυρώσεως. Ειδικότερο, τέλος, αίτημα που προέβαλαν το Δημόσιο και η Δ.Ε.Η. Α.Ε. για απόρριψη της αιτήσεως αναστολής όσον αφορά το ήδη κατασκευασθέν και δυνάμενο να αυτονομηθεί από τα λοιπά έργα της εκτροπής φράγμα της Μεσοχώρας νομού Τρικάλων, ώστε να επιτραπεί η πλήρωση του ταμιευτήρα και η λειτουργία του σχετικού υδροηλεκτρικού έργου, απορρίπτεται με την αιτιολογία ότι δεν θα μπορούσε η Επιτροπή Αναστολών, καθ’ υποκατάσταση του έργου της Διοικήσεως, να αυτονομήσει το εν λόγω υποέργο, το οποίο αποτελεί μέρος του ενιαίου εγχειρήματος της μερικής εκτροπής, έχει δε σχεδιασθεί και μελετηθεί από τη Διοίκηση διαχρονικά ως τέτοιο, και να επιτρέψει την ολοκλήρωση και λειτουργία του αυτοτελώς, τούτο δε πέραν της εκ της κατακλύσεως μεγάλου μέρους του οικισμού της Μεσοχώρας ανεπανόρθωτης βλάβης”.
Με βάση λοιπόν τη γνωστή από μέρες απόφαση, καλούμε τις αρμόδιες αρχές να την εφαρμόσουν άμεσα. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, η ΔΕΗ, η Αστυνομική Διεύθυνση, η Εισαγγελία Τρικάλων να ενεργήσουν στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους και να σταματήσουν τις παράνομες εργασίες στην Μεσοχώρα. Πρώτα η Πολιτεία και οι Φορείς της έχουν υποχρέωση να τηρούν και να σέβονται τις αποφάσεις των ανώτατων δικαστηρίων της χώρας.
Η “Αχελώου Ρους” θα επιδώσει σήμερα με δικαστικό επιμελητή, σε όλους τους αρμόδιους, την απόφαση 141/2010 του ΣτΕ, για να ενεργήσουν άμεσα σύμφωνα με τον νόμο και να σταματήσουν κάθε εργασία.
Δεν επιτρέψουμε να συνεχιστεί ούτε για ένα λεπτό επιπλέον η παρανομία, επιτελώντας το καταστατικό και συνταγματικό μας καθήκον για την προστασία του περιβάλλοντος. Το ίδιο ζητάμε από την πολιτεία και την τοπική αυτοδιοίκηση.
“Αχελώου Ρους”
Τρίκαλα 23 Φεβρουαρίου 2010
Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2010
«Όχι στον αφανισμό της Μεσοχώρας – όχι στην εκτροπή του Αχελώου»
http://www.trikalanews.gr/article/8657/Συνέντευξη τύπου παραχώρησαν, σήμερα εκπρόσωποι Φορέων και Κινήσεων πολιτών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται ενεργά γύρω από τα ζητήματα της εκτροπής του Αχελώου και της κατασκευής του φράγματος της Μεσοχώρας, του πρώτου από τα έργα κεφαλής της εκτροπής.
Αντικείμενο της συνέντευξης ήταν η συνεχιζόμενη προσπάθεια για την ολοκλήρωση των διαδικασιών κατασκευής και λειτουργίας του φράγματος της Μεσοχώρας και η απαίτηση για την άμεση διακοπή της και την οριστική ακύρωση του συγκεκριμένου έργου.
Η απαίτηση αυτή έχει εκφραστεί και μέσω της δικαστικής οδού, με την κατάθεση προσφυγής στο ΣτΕ, για την ακύρωση του ν. 3734/2009, με τον οποίο ρυθμίζονται τα της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης όλης της Μεσοχώρας (το μεγαλύτερο μέρος της οποίας προβλέπεται να κατακλυσθεί).
Η συζήτηση της προσφυγής, μετά από δύο αναβολές, έχει προσδιοριστεί για τις 15/3/2010. Η θέση για την οριστική ακύρωση του έργου είναι ανεξάρτητη από τον τρόπο με τον οποίο προβλέπεται να συντελεσθεί η απαλλοτρίωση. Παρ’ όλα αυτά, αξίζει να σημειωθεί η πλήρης αναξιοπιστία και της ΔΕΗ, αλλά και της επίσημης πολιτείας, στον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν τους κατοίκους της Μεσοχώρας, για πάνω από δύο δεκαετίες.
Η πρωτοβουλία αυτή συνέπεσε με την απόφαση του ΣτΕ για την αναστολή των εργασιών στα έργα της εκτροπής του Αχελώου, μετά από σχετική αίτηση, που ακολούθησε την αποστολή προδικαστικών ερωτημάτων προς το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Η απόφαση αυτή δημιουργεί ένα εντελώς νέο σκηνικό, αφού η όλη εξέλιξη είναι απόρροια άλλης προσφυγής προς το ΣτΕ, η οποία αφορά αίτηση ακύρωσης του ν. 3481/2006, με τον οποίο επιβλήθηκαν, από τα πάνω, οι περιβαλλοντικοί όροι του συνόλου των έργων της εκτροπής του Αχελώου.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, ο κ. Γ. Χονδρός, μιλώντας εκ μέρους της ΜΚΟ για το περιβάλλον και τον πολιτισμό “Αχελώου ρους”, παρουσίασε το ιστορικό της υπόθεσης, εξηγώντας ότι η κατασκευή του φράγματος της Μεσοχώρας είναι αναπόσπαστο τμήμα του έργου της εκτροπής του Αχελώου και η πιθανή ολοκλήρωσή του θα λειτουργήσει σαν προπομπός και των υπόλοιπων έργων της εκτροπής. Επανέλαβε τα βασικά περιβαλλοντικά, κοινωνικά, πολιτικά, νομικά και ενεργειακά επιχειρήματα που τεκμηριώνουν την οριστική εγκατάλειψη της ιδέας της εκτροπής του Αχελώου και της κατασκευής του φράγματος της Μεσοχώρας. Υπογράμμισε, τέλος, τη σταδιακή εγκατάλειψη της λογικής ότι τα μεγάλα φράγματα αποτελούν μέρος της “πράσινης” ενέργειας και καυτηρίασε τη βιασύνη του ΥΠΕΚΑ να ενθαρρύνει την ολοκλήρωση του έργου, ενώ το ίδιο έχει εξαγγείλει την εκπόνηση των σχεδίων διαχείρισης των νερών, που συμπεριλαμβάνουν την εξέταση της δυνατότητας χρήσης τους για ενεργειακούς σκοπούς.
Η κ. Νίκη Οικονόμου, εκ μέρους του Συλλόγου κατακλυζομένων Μεσοχώρας, μετέφερε την πολυετή εμπειρία της αντίστασης των Μεσοχωριτών στην προσπάθεια επιβολής ενός έργου, που θα σημάνει τον αφανισμό της Μεσοχώρας και τη διάρρηξη του κοινωνικού ιστού μιας ευρύτερης ορεινής περιοχής. Καυτηρίασε τις προσπάθειες διαίρεσης και εκμαυλισμού των συνειδήσεων, που επιχειρήθηκαν και μέσω του ειδικού νόμου για τις απαλλοτριώσεις της Μεσοχώρας, αλλά και τις διώξεις που επιστρατεύονται για την κάμψη του ηθικού των κατοίκων. Έκανε, τέλος, λόγο για την απόφαση και το χρέος των Μεσοχωριτών να συνεχίσουν τον αγώνα τους, μέχρι την τελική δικαίωση.
Ο κ. Ν. Ιωάννου, εκ μέρους της Πανελλαδικής κίνησης ενάντια στην εκτροπή του Αχελώου, επικεντρώθηκε στο επιχείρημα της ενεργειακής αυτονομίας του φράγματος της Μεσοχώρας, εξηγώντας ότι το συγκεκριμένο έργο υπήρξε πάντα μέρος της εκτροπής και έργο κεφαλής, επισήμανε τη μικρή συμβολή του στο ενεργειακό ισοζύγιο και την απουσία ξεχωριστής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων σαν ενεργειακού έργου. Υπογράμμισε το γεγονός ότι ο μέχρι τώρα χειρισμός του θέματος της εκτροπής επιβεβαιώνει τα πολιτικά κίνητρα των υποστηρικτών της, καθώς τη χρησιμοποιούν για καθαρά ψηφοθηρικούς λόγους, εμποδίζοντας κάθε ουσιαστική συζήτηση και πρωτοβουλία για την ορθολογική χρήση και αξιοποίηση των νερών της Θεσσαλίας και τον αναπροσανατολισμό των αγροτικών εκμεταλλεύσεων. Μίλησε, τέλος, για το ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων των κινήσεων πολιτών, στην κατεύθυνση της αποτροπής του φαραωνικού έργου της εκτροπής.
Οι διοργανωτές προανήγγειλαν την πραγματοποίηση διαδήλωσης στην Αθήνα, την Πέμπτη 11 Μαρτίου 2010, με πανελλαδικό χαρακτήρα, λίγες μέρες πριν από την εκδίκαση στο ΣτΕ (15/3) της νομιμότητας του ν. 3734/2009, για την απαλλοτρίωση της Μεσοχώρας.
Την συμπαράστασή τους εξέφρασαν, με την παρουσία τους:
• Εκπρόσωποι περιβαλλοντικών οργανώσεων και κινήσεων πολιτών (Φίλοι της φύσης, ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙΣ. Χαϊδαρίου, Συμπαράταξη Βοιωτών για το περιβάλλον, Πολίτες της Φωκίδας για το περιβάλλον και τον πολιτισμό, καθώς και πολλοί Μεσοχωρίτες)
• Εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ (οι βουλευτές κ. Ηρώ Διώτη, κ. Θοδ. Δρίτσας, κ. Βασ. Μουλόπουλος και ο κ. Χ. Κωνσταντάτος)
• Εκπρόσωπος των Οικολόγων – Πράσινων (ο κ. Γ. Παπαδάκης)
Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2010
Αναστέλλεται η εκτροπή του Αχελώου, με απόφαση του ΣτΕ Διακόπτονται οι εργασίες
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=41&nid=1104955Δεκτή έγινε από την Ολομέλεια του τμήματος αναστολών του ΣτΕ η αίτηση του «Παγκόσμιου Ταμείου για τη Φύση (WWF) Ελλάς», που ζητούσε να ανασταλούν τα έργα εκτροπής του Αχελώου ποταμού.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ έχει ακυρώσει τρεις φορές σχετικές υπουργικές αποφάσεις (1994, 2000 και 2005). Το ΣτΕ θα ασχοληθεί εκ νέου με την εκτροπή του Αχελώου, αφού σταλούν οι απαντήσεις από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων επί των 14 ερωτημάτων που έχουν σταλεί από την Ολομέλεια του ΣτΕ το περασμένο έτος.
Η WWF Ελλάς ζητούσε από το ΣτΕ να ανασταλεί η συνέχιση των έργων εκτροπής του Αχελώου, όπως είναι, μεταξύ των άλλων, τα έργα αποπεράτωσης του φράγματος της Συκιάς, οι αποπερατώσεις των έργων της ΔΕΗ, κ.λπ.
Ειδικότερα, η WWF Ελλάς υποστηρίζει ότι η συνέχιση των έργων «θα έχει ως αποτέλεσμα:
α) να κλονισθεί ανεπανόρθωτα η φέρουσα ικανότητα του Αχελώου,
β) να αλλάξει λόγω της δημιουργίας τεχνητών λιμνών το κλίμα από υποαλπικό σε λιμναίο με συνέπεια τη μείωση των χιονοπτώσεων και εν γένει την αλλαγή των ποσοτικών και ποιοτικών παραμέτρων που καθορίζουν το υδατικό δυναμικό του ποταμού με επιπτώσεις στο Δέλτα και τη Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου-Αιτωλικού,
γ) να αλλοιωθεί ανεπανόρθωτα το τοπίο της νότιας Πίνδου σε στάσιμες υδάτινες επιφάνειες με έντονη πτώση της στάθμης και αντίστοιχη αποκάλυψη νεκρής ζώνης κατά τη θερινή περίοδο,
δ) να υποβαθμισθεί η βιοποικιλότητα της Πίνδου,
ε) να εκλείψει ολόκληρος ο οικισμός της Μεσοχώρας και τμήματα πολλών άλλων παρόχθιων οικισμών,
στ) να αφανισθούν δάση και δασικές εκτάσεις επιφάνειας 17.510 στρεμμάτων από την αποψίλωση,
ζ) να υποβαθμιστεί το μνημείο του Μοναστηρίου του Αγίου Γεωργίου Μυροφύλου Τρικάλων και
η) να αφανισθεί πλήθος άλλων πολιτιστικών αγαθών».
Από την πλευρά του, το Δημόσιο ισχυρίζεται ότι η συνέχιση των εργασιών στα τμήματα του έργου που βρίσκονται σε εξέλιξη, ουδεμία δυσμενή επίπτωση θα έχει στο περιβάλλον.
Ακόμη, το Δημόσιο προβάλλει ότι η ενδεχόμενη αναστολή και διακοπή των εργασιών στη Συκιά θα επιφέρει δυσμενείς οικονομικές συνέπειες σε βάρος του Δημοσίου λόγω διάλυσης της σύμβασης ανερχόμενες περίπου στο 1 εκατ. ευρώ.
Επίσης, τόσο η ΔΕΗ όσο και το Δημόσιο ζητούν την απόρριψη τής αίτησης για τη μη λειτουργία του ήδη κατασκευασθέντος φράγματος της Μεσοχώρας, διότι το έργο αυτό θα συμβάλει σημαντικά στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, ενώ, κατά τους ισχυρισμούς της ΔΕΗ, μπορεί να αυτονομηθεί από τα λοιπά έργα της εκτροπής.
Το ΣτΕ αναφέρει στην απόφασή του ότι μεγάλο τμήμα των έργων της εκτροπής είναι ακόμη ανεκτέλεστο, «η δε συνέχιση των εργασιών και η τυχόν λειτουργία των κατασκευασθέντων επιμέρους έργων θα επιφέρει περαιτέρω επιδείνωση του φυσικού περιβάλλοντος».
Αναστέλλονται προσωρινά τα έργα εκτροπής του Αχελώου ποταμού
Αθήνα, Ελλάδα 10/02/2010 19:25 (ΑΠΕ-ΜΠΕ)
Η Ολομέλεια του Τμήματος Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, υπό τον πρόεδρό της Παν. Πικραμμένο, με την υπ’ αριθμ. 141/2010 απόφασή της, έκανε δεκτή την αίτηση του «Παγκόσμιου Ταμείου για τη Φύση (WWF) Ελλάς», που ζητούσε να ανασταλούν προσωρινά τα έργα εκτροπής του Αχελώου ποταμού.
Να επισημανθεί ότι η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει ακυρώσει τρεις φορές τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις για τα έργα εκτροπής του Αχελώου (1994, 2000 και 2005). Το ΣτΕ θα ασχοληθεί εκ νέου με την εκτροπή του Αχελώου, αφού σταλούν οι απαντήσεις από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων επί των 14 ερωτημάτων που έχουν σταλεί από την Ολομέλεια του ΣτΕ το περασμένο έτος.
Η WWF Ελλάς ζητούσε από το ΣτΕ να ανασταλεί η συνέχιση των έργων εκτροπής του Αχελώου, όπως είναι, μεταξύ των άλλων, τα έργα αποπεράτωσης του φράγματος της Συκιάς, οι αποπερατώσεις των έργων της ΔΕΗ κ.λπ.
Ειδικότερα, η WWF Ελλάς υποστηρίζει ότι η συνέχιση των έργων «θα έχει ως αποτέλεσμα α) να κλονισθεί ανεπανόρθωτα η φέρουσα ικανότητα του Αχελώου (αφού οι υδροταμιευτήρες της Μεσοχώρας και της Συκιάς κατασκευάζονται και θα λειτουργήσουν στον άνω ρου του ποταμού, δηλαδή στην κρίσιμη περιοχή, όπου τελούνται οι φυσικές διεργασίες εμπλουτισμού και ενδυνάμωσης του υδάτινου στοιχείου, β) να αλλάξει λόγω της δημιουργίας τεχνητών λιμνών το κλίμα από υποαλπικό σε λιμναίο με συνέπεια τη μείωση των χιονοπτώσεων και εν γένει την αλλαγή των ποσοτικών και ποιοτικών παραμέτρων που καθορίζουν το υδατικό δυναμικό του ποταμού με επιπτώσεις στο Δέλτα και τη Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου-Αιτωλικού, γ) να αλλοιωθεί ανεπανόρθωτα το κοιλαδικό και φαραγγιακό τοπίο της Νότιας Πίνδου σε στάσιμες υδάτινες επιφάνειες με έντονη πτώση της στάθμης και αντίστοιχη αποκάλυψη νεκρής ζώνης κατά τη θερινή περίοδο, δ) να υποβαθμισθεί η βιοποικιλότητα της Πίνδου, ε) να εκλείψει ολόκληρος ο οικισμός της Μεσοχώρας και τμήματα πολλών άλλων παρόχθιων οικισμών, στ) να αφανισθούν δάση και δασικές εκτάσεις επιφάνειας 17.510 στρεμμάτων από την αποψίλωση που θα διενεργηθεί για την πλήρωση των ταμιευτήρων και να προκληθούν έντονες επεμβάσεις στην κοίτη του ποταμού Αχελώου, ζ) να υποβαθμιστεί το Μνημείο του Μοναστηρίου του Αγίου Γεωργίου Μυροφύλου Τρικάλων και η) να αφανισθεί πλήθος άλλων πολιτιστικών αγαθών».
Από την πλευρά του το Δημόσιο ισχυρίζεται ότι η συνέχιση των εργασιών στα τμήματα του έργου που βρίσκονται σε εξέλιξη, ήτοι στο φράγμα της Συκιάς και στη σήραγγα εκτροπής, ουδεμία δυσμενή επίπτωση θα έχει στο περιβάλλον, αφού στο μεν πρώτο έχουν ολοκληρωθεί κατά 95% οι εκσκαφές και απομένει μόνο η ανέγερση το φράγματος στην κοίτη του ποταμού, η οποία θα απορροφήσει τα υλικά εκσκαφών που έχουν εναποτεθεί στην κοίτη, στο δε δεύτερο είναι έργο στήριξης των πρανών της ήδη διανοιγμένης σήραγγας αναγκαίο για την ευστάθειά της, που επιβάλλεται να ολοκληρωθεί ώστε να αποφευχθεί η κατάρρευση των τοιχωμάτων της, γεγονός που θα αυξήσει το κόστος αποκατάστασής της σε περίπτωση απορρίψεως της αιτήσεως ακυρώσεως.
Ακόμη, το Δημόσιο προβάλλει ότι η ενδεχόμενη χορήγηση της αιτούμενης αναστολής και διακοπή των εργασιών τής εν εξελίξει εργολαβίας κατασκευής του φράγματος της Συκιάς θα επιφέρει δυσμενείς οικονομικές συνέπειες σε βάρος του Δημοσίου λόγω διάλυσης της σύμβασης ανερχόμενες περίπου στο 1 εκατ. ευρώ. Τέλος, με τα κατατεθέντα υπομνήματά τους τόσο η ΔΕΗ Α.Ε. όσο και το Δημόσιο ζητούν την απόρριψη τής υπό κρίση αιτήσεως κατά το μέρος που με αυτή ζητείται η μη λειτουργία του ήδη κατασκευασθέντος φράγματος της Μεσοχώρας, διότι το έργο αυτό θα συμβάλει σημαντικά στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, ενώ, κατά τους ισχυρισμούς της ΔΕΗ, μπορεί να αυτονομηθεί από τα λοιπά έργα της εκτροπής.
Το ΣτΕ αναφέρει στην απόφασή του ότι μεγάλο τμήμα των έργων της εκτροπής είναι ακόμη ανεκτέλεστο, «η δε συνέχιση των εργασιών και η τυχόν λειτουργία των κατασκευασθέντων επιμέρους έργων θα επιφέρει περαιτέρω επιδείνωση του φυσικού περιβάλλοντος, δηλαδή περαιτέρω αλλοίωση της μορφής του τοπίου, κλονισμό του ποταμίου και των παραποταμίων οικοσυστημάτων του Αχελώου και επιβάρυνση του υδατικού δυναμικού του ποταμού και κατάκλυση μεγάλου μέρους του οικισμού της Μεσοχώρας».
Κατόπιν αυτών, το ΣτΕ αφού στάθμισε το δημόσιο συμφέρον και την οικονομική βλάβη που επικαλείται το Δημόσιο και η ΔΕΗ ότι θα υποστούν από την διακοπή των εργασιών, έκανε δεκτή την αίτηση της WWF Ελλάς και αποφάσισε: α) «την άμεση διακοπή όλων των εργασιών που διενεργούνται και αποσκοπούν, αμέσως ή εμμέσως, στην κατασκευή του έργου της εκτροπής, καθώς και την αποχή από κάθε υλική ενέργεια που κατατείνει στην ολοκλήρωση και λειτουργία των έργων που συνδέονται με το επίμαχο εγχείρημα της εκτροπής του άνω ρου του Αχελώου ποταμού και β) τη μη λειτουργία όσων εκ των έργων χρήσης και αξιοποίησης υδάτων έχουν ήδη ολοκληρωθεί».
Η Ολομέλεια του Τμήματος Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, υπό τον πρόεδρό της Παν. Πικραμμένο, με την υπ’ αριθμ. 141/2010 απόφασή της, έκανε δεκτή την αίτηση του «Παγκόσμιου Ταμείου για τη Φύση (WWF) Ελλάς», που ζητούσε να ανασταλούν προσωρινά τα έργα εκτροπής του Αχελώου ποταμού.
Να επισημανθεί ότι η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει ακυρώσει τρεις φορές τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις για τα έργα εκτροπής του Αχελώου (1994, 2000 και 2005). Το ΣτΕ θα ασχοληθεί εκ νέου με την εκτροπή του Αχελώου, αφού σταλούν οι απαντήσεις από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων επί των 14 ερωτημάτων που έχουν σταλεί από την Ολομέλεια του ΣτΕ το περασμένο έτος.
Η WWF Ελλάς ζητούσε από το ΣτΕ να ανασταλεί η συνέχιση των έργων εκτροπής του Αχελώου, όπως είναι, μεταξύ των άλλων, τα έργα αποπεράτωσης του φράγματος της Συκιάς, οι αποπερατώσεις των έργων της ΔΕΗ κ.λπ.
Ειδικότερα, η WWF Ελλάς υποστηρίζει ότι η συνέχιση των έργων «θα έχει ως αποτέλεσμα α) να κλονισθεί ανεπανόρθωτα η φέρουσα ικανότητα του Αχελώου (αφού οι υδροταμιευτήρες της Μεσοχώρας και της Συκιάς κατασκευάζονται και θα λειτουργήσουν στον άνω ρου του ποταμού, δηλαδή στην κρίσιμη περιοχή, όπου τελούνται οι φυσικές διεργασίες εμπλουτισμού και ενδυνάμωσης του υδάτινου στοιχείου, β) να αλλάξει λόγω της δημιουργίας τεχνητών λιμνών το κλίμα από υποαλπικό σε λιμναίο με συνέπεια τη μείωση των χιονοπτώσεων και εν γένει την αλλαγή των ποσοτικών και ποιοτικών παραμέτρων που καθορίζουν το υδατικό δυναμικό του ποταμού με επιπτώσεις στο Δέλτα και τη Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου-Αιτωλικού, γ) να αλλοιωθεί ανεπανόρθωτα το κοιλαδικό και φαραγγιακό τοπίο της Νότιας Πίνδου σε στάσιμες υδάτινες επιφάνειες με έντονη πτώση της στάθμης και αντίστοιχη αποκάλυψη νεκρής ζώνης κατά τη θερινή περίοδο, δ) να υποβαθμισθεί η βιοποικιλότητα της Πίνδου, ε) να εκλείψει ολόκληρος ο οικισμός της Μεσοχώρας και τμήματα πολλών άλλων παρόχθιων οικισμών, στ) να αφανισθούν δάση και δασικές εκτάσεις επιφάνειας 17.510 στρεμμάτων από την αποψίλωση που θα διενεργηθεί για την πλήρωση των ταμιευτήρων και να προκληθούν έντονες επεμβάσεις στην κοίτη του ποταμού Αχελώου, ζ) να υποβαθμιστεί το Μνημείο του Μοναστηρίου του Αγίου Γεωργίου Μυροφύλου Τρικάλων και η) να αφανισθεί πλήθος άλλων πολιτιστικών αγαθών».
Από την πλευρά του το Δημόσιο ισχυρίζεται ότι η συνέχιση των εργασιών στα τμήματα του έργου που βρίσκονται σε εξέλιξη, ήτοι στο φράγμα της Συκιάς και στη σήραγγα εκτροπής, ουδεμία δυσμενή επίπτωση θα έχει στο περιβάλλον, αφού στο μεν πρώτο έχουν ολοκληρωθεί κατά 95% οι εκσκαφές και απομένει μόνο η ανέγερση το φράγματος στην κοίτη του ποταμού, η οποία θα απορροφήσει τα υλικά εκσκαφών που έχουν εναποτεθεί στην κοίτη, στο δε δεύτερο είναι έργο στήριξης των πρανών της ήδη διανοιγμένης σήραγγας αναγκαίο για την ευστάθειά της, που επιβάλλεται να ολοκληρωθεί ώστε να αποφευχθεί η κατάρρευση των τοιχωμάτων της, γεγονός που θα αυξήσει το κόστος αποκατάστασής της σε περίπτωση απορρίψεως της αιτήσεως ακυρώσεως.
Ακόμη, το Δημόσιο προβάλλει ότι η ενδεχόμενη χορήγηση της αιτούμενης αναστολής και διακοπή των εργασιών τής εν εξελίξει εργολαβίας κατασκευής του φράγματος της Συκιάς θα επιφέρει δυσμενείς οικονομικές συνέπειες σε βάρος του Δημοσίου λόγω διάλυσης της σύμβασης ανερχόμενες περίπου στο 1 εκατ. ευρώ. Τέλος, με τα κατατεθέντα υπομνήματά τους τόσο η ΔΕΗ Α.Ε. όσο και το Δημόσιο ζητούν την απόρριψη τής υπό κρίση αιτήσεως κατά το μέρος που με αυτή ζητείται η μη λειτουργία του ήδη κατασκευασθέντος φράγματος της Μεσοχώρας, διότι το έργο αυτό θα συμβάλει σημαντικά στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, ενώ, κατά τους ισχυρισμούς της ΔΕΗ, μπορεί να αυτονομηθεί από τα λοιπά έργα της εκτροπής.
Το ΣτΕ αναφέρει στην απόφασή του ότι μεγάλο τμήμα των έργων της εκτροπής είναι ακόμη ανεκτέλεστο, «η δε συνέχιση των εργασιών και η τυχόν λειτουργία των κατασκευασθέντων επιμέρους έργων θα επιφέρει περαιτέρω επιδείνωση του φυσικού περιβάλλοντος, δηλαδή περαιτέρω αλλοίωση της μορφής του τοπίου, κλονισμό του ποταμίου και των παραποταμίων οικοσυστημάτων του Αχελώου και επιβάρυνση του υδατικού δυναμικού του ποταμού και κατάκλυση μεγάλου μέρους του οικισμού της Μεσοχώρας».
Κατόπιν αυτών, το ΣτΕ αφού στάθμισε το δημόσιο συμφέρον και την οικονομική βλάβη που επικαλείται το Δημόσιο και η ΔΕΗ ότι θα υποστούν από την διακοπή των εργασιών, έκανε δεκτή την αίτηση της WWF Ελλάς και αποφάσισε: α) «την άμεση διακοπή όλων των εργασιών που διενεργούνται και αποσκοπούν, αμέσως ή εμμέσως, στην κατασκευή του έργου της εκτροπής, καθώς και την αποχή από κάθε υλική ενέργεια που κατατείνει στην ολοκλήρωση και λειτουργία των έργων που συνδέονται με το επίμαχο εγχείρημα της εκτροπής του άνω ρου του Αχελώου ποταμού και β) τη μη λειτουργία όσων εκ των έργων χρήσης και αξιοποίησης υδάτων έχουν ήδη ολοκληρωθεί».
Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2010
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ “Αχελώου Ρους”

Απίστευτη αστυνομική αυθαιρεσία στην Μεσοχώρα
Τον περασμένο Μάρτιο, κάτοικοι της Μεσοχώρας που αγωνίζονται για την διάσωση του χωριού, εμπόδισαν τους κτηματογράφους να μπουν στο χωριό και να κάνουν κτηματογράφηση. Μια καθόλα ειρηνική και δικαιολογημένη ενέργεια από ανθρώπους που η πολιτεία με σχεδιασμένο τρόπο επιχειρεί να ξεσπιτώσει, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει πάρει το ελάχιστο μέτρο για την αποκατάσταση τους.
Η αστυνομία – μετά από πίεση “μεσοχωρίτικων κύκλων” - προχώρησε σε αυτεπάγγελτη δίωξη 10δων κατοίκων, στην πλειονότητά τους ηλικιωμένων, για παρεμπόδιση κυκλοφορίας !!! ( πως φαντάζει αυτό με την σημερινή εικόνα των δρόμων της Ελλάδας !!!???).
Στα πλαίσια της προκαταρκτικής διαδικασίας, την Κυριακή 31 Ιανουαρίου, εμφανίστηκε στην Μεσοχώρα περιπολικό της αστυνομίας με δύο ένστολους αστυνομικούς οι οποίοι περίμεναν να τελειώσει η Κυριακάτικη λειτουργία και στην συνέχεια ζήτησαν από Μεσοχωρίτες να τους ακολουθήσουν σε συγκεκριμένο καφενείο του χωριού. Εκεί δημόσια και παρουσία των θαμώνων του καφενείου τους ζήτησαν να απολογηθούν ως κατηγορούμενοι σε σχέση με το περιστατικό του Μαρτίου.!!! Στην συνέχεια επισκέφτηκαν και διπλανό καφενείο όπου στην κυριολεξία σήκωσαν ανθρώπους από το τραπέζι της κυριακάτικης τράπουλας και τους ανέκριναν στο διπλανό τραπέζι, δημόσια και μπροστά σε όλους τους άλλους!!! Συνολικά κατέθεσαν 9 Μεσοχωρίτες, άνδρες και γυναίκες, στην πλειονότητά τους ηλικιωμένοι άνθρωποι.
Πρόκειται για μια απαράδεκτη, προκλητική, παράνομη και αυθαίρετη πράξη της αστυνομίας η οποία μοναδικό στόχο είχε να τρομοκρατήσει και να διαπομπεύσει τους κατοίκους της Μεσοχώρας που χρόνια τώρα αντιστέκονται στον αφανισμό τους. Να κάμψει το υψηλό φρόνημα τους και να θίξει την αξιοπρέπειά τους.
Με την ενέργεια αυτή της αστυνομίας καταστρατηγήθηκαν βασικά ανθρώπινα, πολιτικά και δικονομικά δικαιώματα των κατοίκων. Το δικαίωμα στην υπεράσπιση, το δικαίωμα στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, το δικαίωμα στην τήρηση της διαδικασίας και της νομικής προστασίας. Δεν είναι δυνατόν στις μέρες μας κάποιοι – που ακόμα δεν τους έχουν απαγγελθεί κατηγορίες – να ανακρίνονται δημόσια.
Πολλά είναι τα ερωτήματα που πηγάζουν από αυτή την αστυνομική ενέργεια: Γιατί δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία κλήτευσης αυτών των ανθρώπων; Γιατί αιφνιδιάστηκαν Κυριακάτικα μέσα στο καταχείμωνο; Γιατί δεν τους δόθηκε η δυνατότητα να συμβουλευτούν το δικηγόρο τους; Γιατί κατέθεσαν δημόσια μέσα στα καφενεία ενώ η Μεσοχώρα και αστυνομικό τμήμα αλλά και δημοτικό κατάστημα διαθέτει; Γιατί κάποιοι άλλοι “μάρτυρες κατηγορίας” κλήθηκαν να καταθέσουν το καλοκαίρι και με την προβλεπόμενη διαδικασία;
Αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα βασανίζουν τους φιλήσυχους κατοίκους της Μεσοχώρας οι οποίοι το μόνο “έγκλημά τους” είναι η υπεράσπιση του χωριού τους, η υπεράσπιση του σπιτιού τους. Το μόνο που έχουν κάνει είναι, εδώ και χρόνια τώρα, να μην ενδίδουν στην διαδικασία ξεπουλήματος της ζωής και της αξιοπρέπειας τους. Γιατί αντιστέκονται στα σχέδια της πολιτείας και των διάφορων συμφερόντων να τους διώξουν από τις εστίες τους. Γιατί επέλεξαν να ζήσουν και να ζουν στο χωριό τους, γιατί δεν έχουν που αλλού να πάνε. Γιατί ζητάνε από την Πολιτεία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την ΔΕΗ και όποιον άλλον εμπλέκεται στην υπόθεση της Μεσοχώρας, να τους ακούσουν και να αντιμετωπίσουν επί της ουσίας τα προβλήματα που προκαλεί ο κατακλυσμός της Μεσοχώρας. Αντί λοιπόν όλοι οι παραπάνω – και οι τοπικοί – να αναλάβουν τις ευθύνες τους για τον αφανισμό της Μεσοχώρας, στέλνουν την αστυνομία να τρομοκρατήσει τους αντιστεκόμενους ηλικιωμένους κατοίκους.
Τα μεγάλα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα δεν αντιμετωπίζονται με αστυνομικά και επικοινωνιακά μέτρα. Η πολιτεία, τα κόμματα, οι τοπικοί βουλευτές και η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει άμεσα να αναλάβουν τις ευθύνες τους – έστω και την ύστατη στιγμή - και να λύσουν το πρόβλημα της Μεσοχώρας. Όσο δεν το πράττουν εμείς οι κάτοικοι θα συνεχίσουμε με κάθε τρόπο τον δίκαιο αγώνα μας. Τέτοιες ενέργειες – όπως της αστυνομίας -όχι μόνο δεν μας κάμπτουν αλλά το αντίθετο. Ενώνουν και τονώνουν την διάθεσή μας να σώσουμε το Χωριό και το Περιβάλλον που γεννηθήκαμε και ζούμε. Θα πάρουμε κάθε μέτρο αποκατάστασης της αξιοπρέπειας μας, αλλά και της νομιμότητας. Αυτό είναι αναφαίρετο δικαίωμά μας και κανείς δεν μας το στερήσει.
“Αχελώου Ρους”
Μεσοχώρα 03 Φεβρουαρίου 2010
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)







